Lisa Jansen is beleidsmedewerker statushouders en asiel, binnen het sociaal domein. ‘Ik krijg de ruimte om mezelf te ontwikkelen. Hoe? Door samen te werken, de mogelijkheid te krijgen om te experimenteren en binnen en buiten de organisatie cursussen te volgen.’ Lees het verhaal van Lisa!

‘Het werk als beleidsadviseur sociaal domein is elke dag anders’, zegt Lisa Jansen. Lisa is beleidsmedewerker statushouders en asiel. ‘De ene dag komen er actuele vragen vanuit de pers mijn kant op of krijg ik een vraag vanuit een partner waarop ik snel moet acteren. Vervolgens overleg ik met een wethouder of praat ik met collega’s of het uitgestippelde beleid in de praktijk ook (nog) goed werkt.’

‘Wat ook interessant is, is dat de gemeente Dronten is een relatief kleine gemeente is (qua inwoneraantal, niet qua oppervlakte), maar met grote vraagstukken. Om een antwoord op deze vraagstukken te formuleren werk je samen met collega’s vanuit verschillende disciplines. Ons doel? Beleid schrijven waarin de inwoner centraal staat. Hierbij krijg je de ruimte om te experimenteren, bijvoorbeeld door een pilot op te zetten. En krijg je voldoende ruimte om jezelf te ontwikkelen, door cursussen intern en extern te volgen.’

‘Een mooi voorbeeld is de manier waarop we nieuwkomers in Dronten al werkend de Nederlandse taal laten leren. Daarin is Dronten uniek. Om deze doelgroep naar werk te begeleiden, is een portie creativiteit nodig. Simpel een sollicitatiebrief met cv sturen, werkt meestal niet. Dus koppelden we nieuwe statushouders aan een ervaringsdeskundige: nieuwkomers die al wat langer in de gemeente Dronten wonen.’

Integreren en participeren gingen hand in hand in de succesvolle pilot Inburgering. Inwoners met een niet-Westerse achtergrond, die een uitkering krijgen via de Participatiewet, begeleidden we naar werk. Tegelijkertijd leerden ze de Nederlandse taal. ‘Op die manier verkleinden we voor deze groep de afstand tot de arbeidsmarkt’, legt Lisa Jansen uit.

Juist voor de zelfredzaamheidsroute (Z-route) van de nieuwe Wet inburgering is dat heel belangrijk. Dát zijn de mensen die de taal nog niet voldoende machtig zijn. Door taallessen te volgen en tegelijkertijd te participeren lukt dat wel. De resultaten uit de pilot zijn meegenomen in de Z-route van de nieuwe Wet Inburgering, die in 2022 inging.

Aan de pilot Inburgering deden in totaal 44 mensen mee. Daarvan zijn 31 mensen naar vermogen aan het werk: betaald, vrijwillig of als werkervaringsplaats. Als schoonmaker in een bakkerij, als prikker bij de GGD voor vaccinaties, als vrijwilliger in een bloemenzaak en als kok in een restaurant. De deelnemers ontwikkelden een ritme, leerden mensen kennen en bouwden een netwerk op en ze kregen de taal beter onder de knie.

Het mooie aan deze aanpak is dat de deelnemers een netwerk opbouwen. ‘Mensen komen uit hun isolement; ze nemen weer deel aan de maatschappij en voelen dat ze ertoe doen. Dat ze erbij horen. Een van de deelnemende bedrijven is zo enthousiast en staat open om een grotere groep te begeleiden. Je merkt aan alle kanten dat niet alleen wij als gemeente de statushouders een kans willen geven, maar dat bedrijven dit ook willen.’