Nuttige informatie voor het organiseren van uw evenement

Als u een evenement gaat organiseren zijn er veel dingen waar u rekening mee moet houden. Om te zorgen dat u als organisator niet alleen een leuk, maar ook een gezond en veilig evenement neerzet, treft u hieronder mogelijk relevante en nuttige informatie hiervoor aan. Wij hopen dat het u helpt bij het organiseren van uw evenement.

Het onderwerp veiligheid is een belangrijk aandachtspunt voor de vergunningverlening. Om tot een afgewogen besluit te komen vraagt de gemeente vaak advies aan de hulpdiensten, voordat er een vergunning wordt afgegeven. Door het opstellen van een veiligheidsplan bereidt u zich voor op de bestrijding van een mogelijk incident. Relevante informatie als belangrijke telefoonnummers en afspraken over onder andere beveiliging, brandveiligheid, EHBO en verkeer worden hierin beschreven.

Format veiligheidsplan gemeente Dronten

Een duidelijke, begrijpelijke en concrete plattegrond van het evenement is één van de voorwaarden waaraan de vergunningsaanvraag moet voldoen. Hieronder vindt u luchtfoto’s van verschillende locaties in de gemeente Dronten.

Locaties luchtfoto’s:

Als u een evenement gaat organiseren in Flevoland, zijn er veel dingen waar u rekening mee moet houden. Om te zorgen dat u als organisator niet alleen een leuk, maar ook een gezond en veilig evenement neerzet, heeft GGD Flevoland een aantal richtlijnen opgesteld. Op de website van GGD Flevoland vindt u een overzicht van de inhoud van die richtlijnen. De veiligheidsaspecten van een evenement zijn tenslotte een belangrijke verantwoordelijkheid van de organisator van een evenement.

Brand, terroristische aanslagen, slecht weer en andere noodsituaties vereisen een evacuatie of ontruiming. Helaas leiden veel noodsituaties tot gewonden en doden. Menselijk gedrag tijdens de evacuatie of ontruiming kan het initiële gevaar nog meer vergroten. Bijvoorbeeld door een vertraagde reactie of door niet de dichtstbijzijnde nooduitgang nemen. Het document ‘menselijk gedrag in noodsituaties‘ geeft u als organisator tips hoe u zo goed mogelijk voorbereid kan zijn op- en kan handelen in noodsituaties.

Een goed toegankelijk festival levert winst op voor iedereen. Bezoekersaantallen stijgen, de waardering voor het festival neemt toe en het levert positieve mond tot mond reclame op. Festivalbezoekers met een beperking voelen zich welkom. Voor inzicht bij het organiseren van faciliteiten rondom toegankelijkheid bij festivals is een routekaart opgesteld. Deze routekaart kan door organisatoren gebruikt worden bij alle fases en keuzes die bij het festival horen en bevat belangrijke informatie voor het toegankelijk maken van festivals voor bezoekers met een lichamelijke-, zintuiglijke- en/of mentale beperking. De routekaart kunt u hier vinden.

Wilt u weten waar op dit moment aan de weg wordt gewerkt in Flevoland (en specifiek in de gemeente Dronten)?  Dit vindt u op de digitale kaart van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens.

Vrijwilligers zijn belangrijk voor iedere gemeente. Daarom heeft gemeente Dronten een vrijwilligersverzekering afgesloten om u als vrijwilliger te verzekeren tegen de meest voorkomende schades die kunnen ontstaan tijdens uw vrijwilligerswerk.

Let op: er gelden voor de vrijwilligersverzekering maximale verzekerde bedragen en er zijn uiteraard voorwaarden van toepassing.

Voor meer informatie over deze verzekering, verwijzen wij u naar de site van Centraal Beheer.

Voor vragen over de verzekering of een schademelding kunt u mailen naar verzekeringen@dronten.nl

 

Wilt u bekendheid geven aan een bijzondere gebeurtenis of een evenement? Dan wilt u natuurlijk reclame maken. Inwoners, verenigingen of bedrijven mogen niet zomaar een bord, spandoek, poster of vlag plaatsen in de openbare ruimte (bijvoorbeeld een wegberm). Dit geldt voor bijna alle vormen van aankondigingen. Hierop gelden een paar uitzonderingen, waaronder aankondigingsborden voor de kermis en circussen.
De firma Outdoor Furniture Nederland verzorgt bijna alle reclamevormen in de openbare ruimte in de gemeente Dronten. Zij zijn bereikbaar via tel. (0344) 57 66 77.

Wilt u reclame maken dan kan dit op verschillende soorten borden:

  • Abri’s bushokjes
    Wilt u reclame maken in een van de 53 bushokjes (incl. 29 provinciale abri’s), dan kunt u daarvoor contact opnemen met Clear Channel Nederland, tel: 071 515 7343;
  • A0-frames (118,5 x 83 cm)
    Wilt u reclame maken via een van de 60 A0-frames langs de invalswegen, langs wegen van en naar het centrum en op andere strategische locaties? Kijk dan op de website van ESH Media of neem contact op met ESH Media via tel: 0348 689 362;
  • Intownboards (roterende borden centrum 100×143 cm)
    Wilt u reclame maken op een van de negen Intownboards in de winkelcentra in de gemeente Dronten, dan kunt u daarvoor contact opnemen met Brouwer & Partners Nijmegen B.V., tel: 024 381 2345;
  • Digitale borden (192 x 120 cm voorzijde digitaal, achterzijde vast)
    Wilt u reclame maken op een van de vijf digitale borden bij de inritten van de kernen in de gemeente Dronten, dan kunt u daarvoor contact opnemen met Brouwer & Partners Nijmegen B.V., tel: 024 381 2345;
  • Billboards (332 x 236 cm voor- en achterzijde vaste affiche)
    Wilt u reclame maken op een van de drie Billboards bij enkele inritten van de kernen in de gemeente Dronten, dan kunt u daarvoor contact opnemen met Clear Channel Nederland, tel: 071 515 7343;
  • Euroboards (achterzijde gemeenteplattegrond, voorzijde vaste reclameaffiche)
    Wilt u reclame maken op een van de elf Euroboards, dan kunt u daarvoor contact opnemen met Clear Channel Nederland, tel. 071 515 7343.


Kosten

De kosten voor adverteren zijn op te vragen bij de diverse firma’s.

20 maart 2023
Verbod op wegwerpplastic en gebruik overige disposables. Lees alles over het verbod op wegwerpplastic in de presentatie en de factsheet

25 september 2023
Slimme plattegronden voor veilige evenementen. Lees alles over deze kennissessie in de presentatie

25 maart 2024
Een risicogericht veiligheidsplan. Welke risico’s passen bij uw evenement? Lees alles over deze kennissessie in de presentatie.