Minicontainers aan huis

Het grootste gedeelte van de huishoudens in de Gemeente Dronten heeft minicontainers aan huis voor het inzamelen van afval.

  • Container met oranje deksel is voor Plastic, Blik en Drinkpakken (PBD) afval;
  • Container met blauw deksel is voor papier en karton;
  • Container met groen deksel is voor Groente, Fruit en Tuinafval en etensresten (GFT);
  • Container met grijs deksel is voor restafval (in gebruik in het buitengebied).

De minicontainers zijn geregistreerd met een chip. De chip registreert de container bij het adres. Dit doen wij om onze inwoners beter van dienst te kunnen zijn, illegale containers tegen te gaan en de voorraad beter te kunnen beheren. Ook kunnen we zo gericht informatie geven over het scheiden van afval.

Op de inzameldag moeten de containers op tijd buiten staan:

  • De containers mogen de avond voor de inzameldag vanaf 22.00 uur op de opstelplek worden gezet. Of uiterlijk 08.00 uur op de inzameldag zelf. Zo weet u zeker dat u op tijd bent en uw container geleegd wordt;
  • Zorg dat de klep van de container dicht is. In verband met de opwaartse beweging bij het legen voorkomen we zo verwaaiing van de inhoud;
  • Plaatst u de container op de opstelplek;
  • Zorg voor minimaal 30 cm ruimte tussen twee containers op de opstelplek;
  • De container mag maximaal 70 kilo wegen, anders kan de hef-arm van de wagen de container beschadigen;
  • Stamp het afval niet aan, als de inhoud niet los komt, dan blijft u helaas met uw afval zitten, onze medewerkers legen niet handmatig en komen er niet voor terug;
  • Wanneer de container geleegd is moet hij zo snel mogelijk weer van de weg gehaald worden. Hij mag maximaal tot 22.00 uur op de opstelplek staan op de inzameldag.

Heeft u uw container op de juiste manier, dag en tijd aangeboden, maar is deze niet geleegd?

Maak dan een melding via het meldingsformulier, tenzij uw container is voorzien van een containerhanger door onze chauffeur. Volg dan de aanwijzingen op de containerhanger.

Meer informatie vindt u ook op de website van Mijn Afvalwijzer.

Laat ons via het meldingsformulier wat er kapot is aan de container. Gaat het alleen om het deksel, een wiel of is de hele container niet meer bruikbaar?
Aan de hand van uw melding wordt er een reparatie of omwisseling ingepland.

Wanneer redelijkerwijs blijkt dat de schade door eigen toedoen is ontstaan, brengen wij € 40,00 in rekening.

Wilt u gelijktijdig uw kapotte minicontainer omruilen voor een ander volume (180 of 240 liter)? Vul dan het meldingsformulier in. Wij rekenen een bedrag van € 40,00 per minicontainer voor de omruiling.

Meldt een kapotte container via het meldingsformulier als deze op korte termijn gerepareerd of vervangen moet worden.

Kijk of vraagt u dan eerst na of uw container ergens anders  in de buurt staat. Mocht dat niet zo zijn, dan kunt u de volgende lediging afwachten. Vaak staat de container dan weer op de opstelplek of is door iemand anders per ongeluk meegenomen. Staat de container er de volgende lediging nog niet tussen? Dan kunt u een verzoek indienen voor een nieuwe container.

Hier zijn geen kosten aan verbonden als uw aanvraag een nieuwe container betreft met hetzelfde volume. Mocht u willen veranderen naar een ander volume, houdt u er dan rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn. Wij rekenen een bedrag van € 40,00 per minicontainer.

Mocht u willen veranderen naar een ander volume, kijk dan onder het onderwerp Volumewissel minicontainer.

Is uw “oude” minicontainer ingenomen door de gemeente?
Vanwege de omruil in 2022 van alle oude minicontainers naar nieuwe minicontainers hebben we geconstateerd dat niet alle oude minicontainers zijn aangeboden voor omruiling. Via het formulier verzoek indienen voor een nieuwe container kunt u een nieuwe minicontainer aanvragen. Geef in het opmerkingenveld aan wat de reden van uw aanvraag is.

Staan er bij uw woning nog “oude” minicontainers?
Het kan voorkomen dat u een woning betrekt waar nog oude minicontainers staan. Via het formulier verzoek indienen voor een nieuwe container kunt u nieuwe minicontainers aanvragen. Geef in het opmerkingenveld aan wat de reden van uw aanvraag is.

Geef een melding door aan de gemeente.

Bent u ontevreden over onze dienstverlening op het gebied van afvalinzameling?
Dan kunt u een klacht indienen.

 

Tips tegen stank en maden:

  • Zet uw container zoveel mogelijk in de schaduw;
  • Verpak etensresten in een krant of in een biologisch afbreekbare zak. Deze speciale compostbeerbare zakjes zijn te herkennen aan het Kiemplantlogo of OK Compostlogo als ze voldoen aan de Europese norm EN 13432;
  • Houd de container droog door onderin een krant of wat stro te leggen;
  • Lang warm weer? Doe vlees- en visresten in de minicontainer die het eerst geleegd wordt (GFT of rest).

Toch maden?

  • Tegen maden helpt het om een stuk Hedera in de container te leggen. Deze is giftig voor maden maar prima composteerbaar;
  • Strooi zout of kalk in de container. Dat zorgt ervoor dat maden uitdrogen.

Heeft u veel restafval door het gebruik van medische hulpmiddelen als gevolg van chronische ziekte of handicap? En is dit teveel om naar de ondergrondse restafvalcontainer te brengen?

Dan kunt u een gratis container aanvragen uitsluitend bedoeld voor medisch afval.
Let op! In de container met medisch afval mogen geen naalden. Alle (medische) naalden moeten worden ingeleverd in een naaldenemmer bij uw apotheek.

U kunt een medische container aanvragen via het formulier. Om in aanmerking te komen vragen wij u te beschrijven waarom u recht meent te hebben op een medische container in het aanvraagformulier.

Bent u de eerste bewoner op een adres?

Is deze woning een hoogbouwwoning? Dan kunt u een afvalpas voor dit adres aanvragen.
Betrekt u een laagbouwwoning? U kunt een afvalpas en de benodigde minicontainers aanvragen via het formulier.

Let op! De afvalpas en/of minicontainers worden bezorgd als u ingeschreven staat op het adres.

Standaard hebben de meeste huishoudens minicontainers aan huis met een volume van 240 liter. Mocht u behoefte hebben aan een kleiner volume minicontainer (180 liter)? Dan kunt u deze via onderstaande formulieren aanvragen.
Let op! In de meeste gevallen zijn hier kosten aan verbonden. Wij rekenen een bedrag van € 40,00 per minicontainer voor de omruiling.

De aanvraag betreft dus het omruilen van uw huidige minicontainer en gaat niet over vervanging vanwege schade of ontvreemding van uw huidige minicontainer.

U kunt de volgende keuze maken:

  1. Verhuizing binnen gemeente Dronten
    Op uw nieuwe adres treft u een ander volume minicontainers aan dan u achterlaat op uw oude adres. U kunt hier een verzoek indienen om alle minicontainers om te wisselen naar uw gewenste volume. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
  2. Verhuizing van een andere gemeente naar de gemeente Dronten
    Op uw nieuwe adres treft u een ander volume minicontainers aan dan u wenst te gebruiken. U kunt hier een verzoek indienen om alle minicontainers om te wisselen naar uw gewenste volume. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
  3. Meld u een kapotte minicontainer
    Dan kunt u deze omruilen voor een ander volume.  Dit kan via het formulier Hier rekenen wij een bedrag van € 40,00 per minicontainer voor.
  4. Wilt u 1 of meerdere van uw huidige minicontainers omwisselen voor een ander volume?
    Dan kunt u dat melding via het meldingsformulier. Hier rekenen wij een bedrag van € 40,00 per minicontainer voor.
  5. Is uw container kwijt of gestolen?
    Wilt u deze laten vervangen door een ander volume minicontainer, dan kunt u dat met dit formulier doen. Hier rekenen wij een bedrag van € 40,00 per minicontainer voor.