Vreemdelingenpaspoort aanvragen

Woont u hier zonder de Nederlandse nationaliteit? En kunt u geen paspoort uit het land van herkomst krijgen? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Het is ook een identiteitsbewijs. U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Voor veel landen heeft u nog wel een visum nodig. De ambassade van het land waar u heen gaat heeft daarover meer informatie. Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort maakt u makkelijk en snel online u afspraak.

  • U moet kunnen aantonen dat u in uw land van herkomst geen paspoort kunt krijgen;
  • U bent ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Dronten;
  • U bent niet geregistreerd als vluchteling;
  • Een vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog heeft, ook als ze zijn verlopen;
  • Bewijs dat uw eigen land geen paspoort geeft (bijvoorbeeld een brief van uw ambassade);
  • Een geldig verblijfsdocument;
  • 1 pasfoto in kleur, niet ouder dan 6 maanden, die voldoet aan de pasfoto-eisen. Een pasfoto kunt u bij een van de lokale ondernemers in het centrum laten maken;
  • Uw pinpas of contant geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Jonger dan 18 jaar? Dan is er schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of voogd. Hiervoor krijgt u een formulier van de gemeente. 

De kosten voor een vreemdelingenpaspoort zijn € 56,55

De aanvraag van een vreemdelingenpaspoort duurt meestal 8 weken. De procedure duurt lang omdat de IND en het ministerie van Buitenlandse Zaken meebeslissen over uw aanvraag. We raden aan om op tijd te beginnen met de aanvraag.

  1. U maakt een afspraak bij de gemeente.
  2. U vult bij de gemeente een formulier in voor de aanvraag van een vreemdelingenpaspoort.
  3. De gemeente stuurt dit formulier naar de IND. De IND bepaalt of een vreemdelingenpaspoort aan mag vragen.
  4. De IND stuurt de formulieren terug naar de gemeente. Wij nemen contact met u op over de uitslag.
  5. Als u toestemming krijgt, maakt de gemeente een afspraak met u voor de aanvraag van het vreemdelingenpaspoort.
  6. U vraagt het vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente.
  7. Wanneer u ook een vreemdelingenpaspoort aanvraagt voor u kind, moet uw kind ook mee.
  8. U laat uw vingerafdrukken maken op een speciaal apparaat van de gemeente.
  9. De aanvraag wordt opgestuurd naar de leverancier en het paspoort ligt een week later klaar.
  10. U moet uw paspoort zelf komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, daarna vervalt uw paspoort.

Bent u uw vreemdelingenpaspoort kwijtgeraakt of is het gestolen? Dan doet u eerst aangifte bij de Nederlandse politie. Neem het proces-verbaal van de politie mee naar de gemeente om een nieuw vreemdelingenpaspoort aan te vragen.