Terrasvergunning

Heeft u een horecaonderneming en wilt u hier een terras bij hebben? Hiervoor moet u een vergunning aanvragen.

Een terras bij een horecazaak is onderdeel van de exploitatievergunning. Bij het aanvragen van de exploitatievergunning levert u een plattegrond van het terras aan met daarop de afmetingen (vierkante meters). De gemeente Dronten bepaalt vervolgens of het door u gewenste terras mogelijk is.

De gemeente Dronten heeft een terrassenbeleid waarin alle regels staan. Hieronder vindt u enkele belangrijke regels uitgeschreven:

  • Er moet altijd een voldoende ruimte blijven voor een duidelijke en toegankelijke looproute, zodat iedereen, inclusief mindervalide personen, ongehinderd gebruik kan maken van het openbaar gebied;
  • Uw terras mag geopend zijn op:
    • maandag tot en met donderdag van 09:00 uur tot 23:00 uur;
    • op vrijdag en zaterdag van 09:00 uur tot 00:00 uur;
    • op zondag van 09:00 uur tot 23:00 uur;
    • Als de eerstvolgende dag een nationale vrije dag is (bijvoorbeeld 2e paasdag) dan mag u de openingstijden van vrijdag en zaterdag aanhouden.
  • Een terras mag niet dichtbij een brandkraan staan;
  • Voor hulpdiensten moet een doorgang van minimaal 3,50 meter breed en 4,20 meter hoog vrijgehouden;
  • Muziek mag niet op het terras, behalve bij collectieve festiviteiten of bij een aangevraagde festiviteit.
  • Er mag geen eten bereid worden op uw terras.

De kosten van een terrasvergunning zitten in de kosten van de exploitatievergunning.

Voor een terras op grond van de gemeente betaalt u daarnaast jaarlijks precariobelasting voor het gebruik van gemeentegrond: € 210,05.