Handhavingsverzoek
Soms komt u een situatie tegen waarvan u denkt: “Dit klopt niet, iemand houdt zich niet aan de regels.” Bijvoorbeeld: iemand bouwt zonder vergunning of gebruikt grond op een manier die niet mag.
In zulke gevallen kunt u een verzoek tot handhaving doen bij de gemeente. Maar vaak is het beter om eerst zelf het gesprek aan te gaan met degene die het betreft. Samen kunt u de situatie bespreken en zoeken naar een oplossing. Lukt dat niet of voelt u zich daar niet prettig bij? Dan kunt u hulp vragen van Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland.
Een verzoek tot handhaving is een officieel verzoek aan de gemeente om in te grijpen bij een situatie die volgens u in strijd is met de wet of gemeentelijke regels. U vraagt de gemeente om de situatie te onderzoeken en zo nodig op te treden. Het moet dan gaan om regels waarvoor de gemeente bevoegd is om te handhaven.
U kunt een verzoek doen als:
- Iemand zich niet aan de regels houdt (bijvoorbeeld: bouwen zonder vergunning).
- U een persoonlijk en direct belang hebt bij de situatie (bijvoorbeeld: u woont naast een bouwwerk zonder vergunning).
- U het verzoek niet anoniem indient. Mocht u liever anoniem willen blijven, dan kunt u een melding of een klacht indienen.
Let op: dit gaat niet om een gewone klacht of melding, maar om een officieel verzoek waarop ook een officieel besluit wordt genomen.
Zorg ervoor dat uw verzoek de volgende gegevens bevat:
- Uw naam en adres
- Een duidelijke omschrijving van de situatie
- De locatie en het moment waarop het speelt
- Waarom u denkt dat het tegen de regels is
- Uw persoonlijke belang bij de situatie
- Uw handtekening
Zonder deze gegevens kunnen wij uw verzoek niet behandelen.
- Ontvangstbevestiging
U ontvangt een bevestiging zodra wij uw verzoek hebben ontvangen. Dit gebeurt alleen als uw verzoek compleet is en alle benodigde gegevens bevat. Is het verzoek nog niet compleet? Dan vragen we u om het aan te vullen. - Onderzoek
We kijken of de regels worden overtreden en of de gemeente bevoegd is om daar tegen op te treden. Soms nemen we contact met u op voor extra informatie. - Besluit
U ontvangt binnen acht weken een officieel besluit. Hierin leggen we uit of we wel of niet optreden, en waarom.
Wat kan je de uitkomst zijn?
– Er is sprake van een overtreding → De gemeente treedt op, bijvoorbeeld met een waarschuwing, dwangsom of bestuursdwang.
– De gemeente heeft geen bevoegdheid om te handhaven → We sturen uw verzoek om handhaving door naar de instantie die uw verzoek om handhaving wel kan oppakken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij milieu-aangelegenheden waarbij bedrijven betrokken zijn. In dat geval sturen wij uw verzoek door naar de Omgevingsdienst.
– Er is geen overtreding, of we treden om andere redenen niet op → De gemeente doet niets. U krijgt hierover uitleg in het besluit. - Bezwaar of beroep
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u bezwaar maken. Als u daarna nog steeds niet tevreden bent, kunt u in beroep gaan bij de rechter.
U kunt uw verzoek:
- Digitaal indienen via de onderstaande link
- Per post sturen naar:
Gemeente Dronten
t.a.v. Team Toezicht en Handhaving
Postbus 100, 8250 AC Dronten
Twijfelt u of uw situatie geschikt is voor een verzoek tot handhaving?
Neem dan contact met ons op via 14 0321 of stuur een e-mail naar juridischVTH@dronten.nl. We denken graag met u mee.
- Uw verzoek wordt officieel behandeld. Dit betekent dat uw verzoek kan worden gedeeld met de andere partij, zodat deze hierop kan reageren. Uw persoonsgegevens worden daarbij beschermd volgens de privacywet (AVG), maar let op: uw adres wordt in het stadium van de besluitvorming wel bekend gemaakt, omdat moet worden aangetoond dat u belanghebbende bent;
- De gemeente neemt in principe binnen acht weken een besluit op uw verzoek tot handhaving. In sommige gevallen kan deze termijn worden verlengd, bijvoorbeeld als uw verzoek eerst moet worden aangevuld of als er extra onderzoek nodig is. Als dat zo is, laten wij u dat weten;
- Is er spoed? Bel ons dan direct voor overleg.