Hulp bij het huishouden

Voor het schoonmaken en opgeruimd houden van uw huis kunt u zelf hulp regelen of via de gemeente hulp vragen.

U kunt zelf hulp regelen door:

  • familie of vrienden te vragen om u te helpen;
  • een hulp in te huren bijvoorbeeld via espria, witte werkster, hup of prikbord in de supermarkt.

Wanneer het u niet lukt om dit zelf te regelen, kunt u ondersteuning aanvragen bij de gemeente. In de Nadere regels Wet maatschappelijke ondersteuning 2024 vindt u een uitgebreide omschrijving van de huishoudelijke taken.

1. Melding
U geeft bij de gemeente door dat u hulp nodig heeft. U kunt op de volgende manieren ondersteuning aanvragen:

Na de melding ontvangt u een ontvangstbevestiging. Deze brief is informatief.

Wij ontvangen op dit moment veel nieuwe meldingen. Hierdoor is er een wachtlijst ontstaan en daardoor kan het enige tijd duren voordat het gesprek daadwerkelijk kan plaatsvinden.

2. Gesprek met een gids (keukentafelgesprek)
Samen bespreekt u tijdens het huisbezoek uw situatie en mogelijke oplossingen.
Wilt u hierbij hulp? U kunt gratis gebruikmaken van onafhankelijke cliëntondersteuning. Lees meer hierover op de pagina cliëntondersteuning.

Onderzoek
Tijdens het gesprek en in het vervolg daarop doen wij onderzoek om goed te kunnen bepalen of u ondersteuning kunt krijgen vanuit de Wmo. Dit gaat volgens de volgende 5 stappen:

  • Stap 1: Wij stellen vast wat uw hulpvraag is.
  • Stap 2: Wij kijken welke problemen en beperkingen u precies heeft.
  • Stap 3: Wij bepalen welke hulp en hoeveel hulp u nodig heeft.
  • Stap 4: Wij onderzoeken wat u zelf kunt doen (eigen kracht). Daarbij betrekken wij ook mogelijke hulp van huisgenoten, uw sociale netwerk of andere voorzieningen en organisaties. Ook bekijken wij of uw hulpvraag kan worden opgelost met algemene voorzieningen of ondersteuning vanuit een andere wet.
  • Stap 5: Wij bepalen welke aanvullende hulp u nodig heeft om uw probleem op te lossen en het gewenste effect te bereiken.

Wettelijke termijn: Het onderzoek moet in principe binnen 6 weken na uw melding zijn afgerond.

3. Routeplan
De gids maakt een plan met uw situatie en de afspraken, dit noemen wij het routeplan.

4. Aanvraag
Als extra hulp nodig is, doet u een aanvraag voor een maatwerkvoorziening.

5. Besluit
De gemeente beoordeelt uw aanvraag en stuurt u een brief met het besluit (de beschikking).

Wettelijke termijn: De gemeente moet binnen 2 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit nemen, tenzij er meer informatie nodig is.

6. Bezwaar
Bent u het niet eens met het besluit? U kunt binnen zes weken bezwaar maken.

Zoals u mogelijk al heeft gehoord of misschien zelfs heeft ervaren is er een tekort aan huishoudelijke hulpen. Dit is een landelijk probleem. Hierdoor kan er voor het krijgen van huishoudelijke hulp via de Wmo een wachttijd zijn.

Wanneer u zich bij de Wmo aanmeldt voor huishoudelijke hulp wordt er, zoals gebruikelijk eerst gekeken wat u en/of mensen in uw omgeving nog zelf kunnen regelen. Als blijkt dat u in aanmerking komt voor huishoudelijke hulp betekent dit voor nu dat het zou kunnen dat u op een wachtlijst komt te staan. De wachttijd kan per aanbieder verschillen van enkele weken tot een paar maanden.

De vraag naar hulp in het huishouden is de afgelopen periode toegenomen. Dit komt onder andere doordat mensen steeds ouder worden en langer zelfstandig thuis wonen. Daarnaast is er momenteel sprake van krapte op de arbeidsmarkt, wat het voor aanbieders moeilijk maakt nieuwe huishoudelijke hulpen te vinden. Samen met de gecontracteerde aanbieders van huishoudelijke hulp zijn we hard opzoek naar oplossingen om de wachtlijst te verkorten.

Indien uw situatie verandert / verslechtert en inzet van hulp in het huishouden wordt dringender kun u altijd contact opnemen met uw Gids van de gemeente, zij kunnen met u gaan zoeken naar een passende oplossing.

Krijgt u hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Dan kunt u kiezen tussen zorg in natura en een persoonsgebonden budget (pgb).

Kiest u voor zorg in natura? Dan krijgt u hulp van een zorgverlener die een contract met de gemeente heeft. Dit betekent dat de gemeente de zorg regelt die bij uw situatie past.

Kiest u voor een pgb? Dan bepaalt u zelf bij wie u uw hulp inkoopt. Het is belangrijk dat u goed kunt aangeven met welk doel deze hulp nodig is. Met een pgb moet u een aantal dingen zelf kunnen regelen. U sluit bijvoorbeeld zorgovereenkomsten met hulpverleners. Ook moet u goed met geld om kunnen gaan en een administratie bijhouden. Bij pgb ontvangt u zelf geen geld: de Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt uw hulpverleners. In de Nadere regels Wet maatschappelijke ondersteuning 2024 vindt u een uitgebreide omschrijving welke specifieke regels voor pgb gelden.

Als u ondersteuning krijgt vanuit de Wmo, betaalt u een klein deel zelf. Dat noemen we een eigen bijdrage. U betaalt maximaal € 21 per maand. Er zijn een paar uitzonderingen:

  • u betaalt geen eigen bijdrage als u gebruikmaakt van de collectiviteitsverzekering van de gemeente of als u een rolstoel ontvangt vanuit de Wmo;
  • er horen extra kosten bij het gebruik van de regiotaxi, de was-service, beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Deze kosten staan vermeld in de Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten 2024.

Een overzicht van het zorgaanbod vindt u op deze pagina.

 

Feedback button