Afvalstoffenheffing
Wij halen iedere week uw afval op. Dit kost geld. Daarom betaalt u hiervoor ieder jaar een bedrag aan de gemeente. Dit bedrag noemen we de afvalstoffenheffing. De eigenaar en de gebruiker van elke woning betalen afvalstoffenheffing.
De gemeente heeft het innen van de belastingen uitbesteed aan Gemeenschappelijk Belastingkantoor Locosensus Tricijn (GBLT).
Het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Locosensus-Tricijn (GBLT) int voor ons de gemeentelijke belastingen. Dus ook de afvalstoffenheffing.
Heeft u vragen over de afvalstoffenheffing? Dan kunt u contact opnemen met GBLT via hun website of hun telefoonnummer 088-064 55 55 (lokaal tarief).
De kosten voor het inzamelen en verwerken van afval. Hierbij kunt u denken aan kosten voor:
- personeel;
- voertuigen en materieel, onderhoud en reparatie;
- inzamelmiddelen zoals minicontainers aan huis, verzamelcontainers bij hoogbouw, plastic zakken voor PBD (Plastic verpakkingen, Blik en Drinkpakken);
- aanschaf, aanleg, onderhoud en reparatie van ondergrondse containers voor restafval, glas en textiel;
- verbranden van restafval;
- verwerken van GFT;
- verwerken van ingezamelde materialen in de milieustraat.
Wij halen ook inkomsten uit ingezameld afval. Bijvoorbeeld PBD en oud papier leveren nog geld op. Deze inkomsten gebruiken we ook voor het betalen van de kosten voor het inzamelen en verwerken van afval.
Wij maken vooraf een schatting. Wij schatten de kosten van inzamelen en verwerken. En wij schatten de inkomsten uit ingezameld afval. De geschatte inkomsten trekken we af van de geschatte kosten. En wat er dan overblijft is de afvalstoffenheffing.
Met ingang van 1 januari 2022 wijzigt de verdeling van de afvalstoffenheffing.
Er wordt onderscheidt gemaakt tussen een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden.
Deze wijziging volgt uit het Grondstoffenbeleidsplan dat op 1 juli 2021 is vastgesteld.
Per 1 januari 2022 gaat een eenpersoonshuishouden minder betalen aan afvalstoffenheffing. Een meerpersoonshuishouden gaat meer betalen.
De afvalstoffenheffing wordt in 2025 verhoogd met 6,5% tegenover 2024.
Jaartal | Bedrag | Opmerking |
2013 | €270,48 | |
2014 | €260,40 | |
2015 | €241,20 | |
2016 | €241,20 | |
2017 | €242,90 | In 2017 zijn de tarieven voor het binnen- en buitengebied gelijk getrokken |
2018 | €219,16 | |
2019 | €222,91 | |
2020 | €264,36 | |
2021 | €298,78 | |
2022 | €279,18 | voor een eenpersoonshuishouden |
2022 | €348,97 | voor een meerpersoonshuishouden |
2023 | €282,65 | voor een eenpersoonshuishouden |
2023 | €353,31 | voor een meerpersoonshuishouden |
2024 | €300,46 | voor een eenpersoonshuishouden |
2024 | €357,57 | voor een meerpersoonshuishouden |
2025 | €319,99 | voor een eenpersoonshuishouden |
2025 | €399,98 | voor een meerpersoonshuishouden (plus € 18,00 eenmalig*) |
*In 2024 zat er een omissie in de afvalstoffenheffing voor meerspersoonshuishoudens, hierdoor is er te weinig belasting geheven en wordt in 2025 eenmalig een bedrag van € 18,00 opgelegd boven het hierboven genoemde bedrag.