Cookies & Privacy

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacyverklaring.
We respecteren uw privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 
 

Geen cookies weer te geven

 
 

Geen cookies weer te geven

 

Geen cookies weer te geven

Afvalstoffenheffing

Wij halen iedere week uw afval op. Dit kost geld. Daarom betaalt u hiervoor ieder jaar een bedrag aan de gemeente. Dit bedrag noemen we de afvalstoffenheffing. De eigenaar en de gebruiker van elke woning betalen afvalstoffenheffing.

Het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Locosensus-Tricijn (GBLT) int voor ons de gemeentelijke belastingen. Dus ook de afvalstoffenheffing. Heeft u vragen over de afvalstoffenheffing? Neem dan contact op met GBLT. U bereikt GBLT maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Bel 088 0645555 of kijk op de website van GBLT

De kosten voor het inzamelen en verwerken van afval. Hierbij kunt u denken aan kosten voor:

  • personeel;
  • voertuigen en materieel, onderhoud en reparatie;
  • inzamelmiddelen zoals minicontainers aan huis, verzamelcontainers bij hoogbouw, plastic zakken voor PBD (Plastic verpakkingen, Blik en Drinkpakken);
  • aanschaf, aanleg, onderhoud en reparatie van ondergrondse containers voor restafval, glas en textiel;
  • verbranden van restafval;
  • verwerken van GFT;
  • verwerken van ingezamelde materialen in de milieustraat.

Wij halen ook inkomsten uit ingezameld afval. Bijvoorbeeld PBD en oud papier leveren nog geld op. Deze inkomsten gebruiken we ook voor het betalen van de kosten voor het inzamelen en verwerken van afval.

Wij maken vooraf een schatting. Wij schatten de kosten van inzamelen en verwerken. En wij schatten de inkomsten uit ingezameld afval. De geschatte inkomsten trekken we af van de geschatte kosten. En wat er dan overblijft is de afvalstoffenheffing.

Met ingang van 1 januari 2022 wijzigt de verdeling van de afvalstoffenheffing.
Er wordt onderscheidt gemaakt tussen een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden.
Deze wijziging volgt uit het Grondstoffenbeleidsplan dat op 1 juli 2021 is vastgesteld.

Per 1 januari 2022 gaat een eenpersoonshuishouden minder betalen aan afvalstoffenheffing. Een meerpersoonshuishouden gaat meer betalen.

De afvalstoffenheffing wordt in 2025 verhoogd met 6,5% tegenover 2024.

2013:   โ‚ฌ270,48
2014:   โ‚ฌ260,40
2015:   โ‚ฌ241,20
2016:   โ‚ฌ241,20
2017:   โ‚ฌ242,90  in 2017 zijn de tarieven voor het binnen- en buitengebied gelijk getrokken
2018:   โ‚ฌ219,16
2019:   โ‚ฌ222,91
2020:   โ‚ฌ264,36
2021:   โ‚ฌ298,78
2022:   โ‚ฌ279,18 voor een eenpersoonshuishouden
2022:   โ‚ฌ348,97 voor een meerpersoonshuishouden
2023:  โ‚ฌ282,65 voor een eenpersoonshuishouden
2023:  โ‚ฌ353,31 voor een meerpersoonshuishouden
2024:  โ‚ฌ300,46 voor een eenpersoonshuishouden
2024:  โ‚ฌ357,57 voor een meerpersoonshuishouden
2025: โ‚ฌ 319,99 voor een eenpersoonshuishouden
2025: โ‚ฌ 399,98 voor een meerpersoonshuishouden (plus โ‚ฌ 18,00 eenmalig*)

*In 2024 zat er een omissie in de afvalstoffenheffing voor meerspersoonshuishoudens, hierdoor is er te weinig belasting geheven en wordt in 2025 eenmalig een bedrag van โ‚ฌ 18,00 opgelegd boven het hierboven genoemde bedrag.

Feedback button
Messenger
Kan ik je helpen?
Chat met een van onze medewerkersKlik hier voor uitleg over de chat.
Druk op Enter om te versturen
Wij behandelen uw vraag zodra ons kantoor opent. U ontvangt een notificatie wanneer we reageren.
Druk op Enter om te versturen
Ga je nu al weg? :(
Wil je dat je cookies verwijderd worden?
X

De service is momenteel niet bereikbaar, probeer het later nog een keer.