Het festival
Dronten is trots op het hosten van een breed scala aan evenementen. Deze evenementen bieden een unieke kans voor bezoekers, toeristen en inwoners om te genieten van kunst, cultuur, sport en muziek en dragen bij aan de lokale economie.
Maar deze grote evenementen brengen ook mogelijke risico’s en overlast met zich mee. Het is een constante uitdaging om een evenwicht te vinden tussen de verschillende belangen. Samen met organisatoren, terreineigenaren, politie, brandweer, OFGV en de GGD nemen we tal van maatregelen om eventuele overlast en veiligheidsrisico’s tot een minimum te beperken. Toch kan er vooral bij de grootschalige evenementen overlast worden ervaren, zoals geluidsoverlast of beperkte toegankelijkheid van wegen. We proberen om, in samenwerking met alle betrokken partijen, deze overlast zoveel mogelijk te beperken en de verschillende belangen goed af te wegen.
Verkeer
Lowlands trekt circa 65.000 bezoekers naar Biddinghuizen, die bijna allemaal het hele weekend blijven kamperen. Op donderdag 14 augustus om 09:00 uur gaat de hoofdentree van het evenement open. Dit betekent dat die donderdag de omliggende wegen rond dit tijdstip aanzienlijk drukker zijn dan normaal. Het evenemententerrein sluit op maandag 18 augustus om 14:00 uur.
Wanneer je het evenement niet bezoekt adviseren we om op deze dagen het gebied rond het evenemententerrein te vermijden, en dan vooral de Harderbosweg, Spijkweg, Bremerbergweg en Oldebroekerweg.
Geluid
De geluidsnormen zijn vastgelegd in de omgevingsvergunning van Walibi Holland en variëren per locatie en het moment van de dag. Deze normen zijn gelijk aan landelijk aanvaarde standaarden en met andere evenementen op deze locatie.
Het verminderen van geluidsoverlast is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de organisator van het evenement. De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) houdt namens de gemeente Dronten toezicht op verschillende milieuaspecten, waaronder geluid. Tijdens Lowlands worden geluidsmetingen uitgevoerd om te controleren of aan de geluidsnormen wordt voldaan. Het kan echter voorkomen dat er geluidsoverlast wordt ervaren in de omgeving van het evenement.
Geluidsoverlast kun je melden via een formulier op de website van de OFGV.
Het ervaren van overlast is subjectief en persoonlijk en zal door iedereen anders ervaren worden. Om dit toch objectief en meetbaar te maken zijn er geluidsnormen vastgelegd. Alle meldingen worden door de OFGV geregistreerd en geanalyseerd. Vervolgens ook vergeleken met de gemeten waarde en geluidsnormen. Dit neemt niet weg dat er waardevolle informatie gehaald kan worden uit meldingen. De OFGV geeft advies op basis van de analyse aan de gemeente Dronten. De gemeente neemt dit mee bij de evaluatie van het evenement en bepaalt vervolgens of, en zo ja wat, de vervolgstappen zijn.
Gevonden en/of verloren items
Mocht je tijdens het evenement iets verloren zijn of heb je juist iets gevonden, ga dan naar de website van verloren of gevonden.
Vanaf dinsdag 19 augustus 2024 09:00 uur zullen de gevonden voorwerpen (met uitzondering van sleutels, brillen, tenten en kledingstukken) geregistreerd worden op deze website. Het is goed om te weten dat:
- Bankpassen en OV kaarten teruggestuurd worden naar de bijbehorende instanties;
- Rijbewijzen teruggestuurd worden naar het RDW (Postbus 9000, 9640 HA Veendam) en;
- Nederlandse reisdocumenten (paspoorten en/of ID kaarten), zoals wettelijk vereist, vernietigd worden. Buitenlandse reisdocumenten worden naar de desbetreffende ambassade verstuurd.
Op de website van verloren of gevonden kun je ook een voorwerp aanmelden. Mocht je een telefoon verloren zijn, vermeld dan in de registratie ook het IMEI-nummer. Zodra er een ‘match’ is neemt de gemeente contact met je op.
Overige meldingen
Als je een melding wilt doen over het evenement die niet te maken heeft met geluid(soverlast), kun je contact opnemen met de gemeente Dronten. Je kunt een e-mail sturen naar gemeente@dronten.nl,of bellen naar het nummer 140321 (tijdens kantooruren).