Hulpmiddelen
Lukt zelfstandig wonen niet meer zo goed? Of kunt u zelf niet meer goed lopen of fietsen? Samen met u kunnen we kijken hoe dit kan worden opgelost. Een hulpmiddel zoals een rolstoel of een scootmobiel kan hiervoor de oplossing zijn.
Heeft u tijdelijk een hulpmiddel nodig, bijvoorbeeld na een operatie?
Dan kunt u terecht bij een uitleenpunt van Medipoint voor hulpmiddelen. U kunt hier onder anderen krukken, bedverhogers, toiletstoelen en rollators huren. Soms wordt dit vergoed door de zorgverzekeraar.
Heeft u voor een langere tijd een hulpmiddel nodig?
Dan kunt u een melding doen bij de gemeente. Vanuit de gemeente kunnen verschillende hulpmiddelen worden geleverd. Enkele voorbeelden zijn:
- Rolstoel;
- Scootmobiel;
- Driewielfiets;
- Tillift.
Een aantal hulpmiddelen worden niet geleverd vanuit de gemeente. Dit zijn onder andere;
krukken, trippelstoel of een sta-op stoel.
1. Melding
U geeft bij de gemeente door dat u hulp nodig heeft. U kunt op de volgende manieren ondersteuning aanvragen:
- U kunt digitaal uw melding indienen via een E-formulier;
- U doet een telefonisch verzoek. U kunt hiervoor bellen met de gemeente via het nummer 14 0321;
- U kunt uw verzoek per post versturen. U kunt uw brief sturen naar Gemeente Dronten, Postbus 100, 8250 AC Dronten.
Na de melding ontvangt u een ontvangstbevestiging. Deze brief is informatief.
Wij ontvangen op dit moment veel nieuwe meldingen. Hierdoor is er een wachtlijst ontstaan en daardoor kan het enige tijd duren voordat het gesprek daadwerkelijk kan plaatsvinden.
2. Gesprek met een gids (keukentafelgesprek)
Samen bespreekt u tijdens het huisbezoek uw situatie en mogelijke oplossingen.
Wilt u hierbij hulp? U kunt gratis gebruikmaken van onafhankelijke cliëntondersteuning. Lees meer hierover op de pagina cliëntondersteuning.
Onderzoek
Tijdens het gesprek en in het vervolg daarop doen wij onderzoek om goed te kunnen bepalen of u ondersteuning kunt krijgen vanuit de Wmo. Dit gaat volgens de volgende 5 stappen:
- Stap 1: Wij stellen vast wat uw hulpvraag is.
- Stap 2: Wij kijken welke problemen en beperkingen u precies heeft.
- Stap 3: Wij bepalen welke hulp en hoeveel hulp u nodig heeft.
- Stap 4: Wij onderzoeken wat u zelf kunt doen (eigen kracht). Daarbij betrekken wij ook mogelijke hulp van huisgenoten, uw sociale netwerk of andere voorzieningen en organisaties. Ook bekijken wij of uw hulpvraag kan worden opgelost met algemene voorzieningen of ondersteuning vanuit een andere wet.
- Stap 5: Wij bepalen welke aanvullende hulp u nodig heeft om uw probleem op te lossen en het gewenste effect te bereiken.
Wettelijke termijn: Het onderzoek moet in principe binnen 6 weken na uw melding zijn afgerond.
3. Routeplan
De gids maakt een plan met uw situatie en de afspraken, dit noemen wij het routeplan.
4. Aanvraag
Als extra hulp nodig is, doet u een aanvraag voor een maatwerkvoorziening.
5. Besluit
De gemeente beoordeelt uw aanvraag en stuurt u een brief met het besluit (de beschikking).
Wettelijke termijn: De gemeente moet binnen 2 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit nemen, tenzij er meer informatie nodig is.
6. Bezwaar
Bent u het niet eens met het besluit? U kunt binnen zes weken bezwaar maken.
- Lees meer op de pagina Bezwaar en beroep.
- Meer informatie over het proces of heeft u hulp nodig bij het maken van bezwaar? Kijk dan op de volgende site: Het gaat over mij – stappenplan
Krijgt u hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Dan kunt u kiezen tussen zorg in natura en een persoonsgebonden budget (pgb). Kiest u voor zorg in natura? Dan krijgt u een hulpmiddel van een aanbieder die een contract met de gemeente heeft. Dit hulpmiddel krijgt u in bruikleen. De gemeente betaalt de huur van het hulpmiddel en zorgt voor onderhoud en reparaties. Kiest u voor een pgb? Dan krijgt u een budget om een hulpmiddel zelf te kopen. U bent dan zelf verantwoordelijk voor de aankoop, onderhoud en reparaties. Het budget is berekend op de goedkoopst passende oplossing. Wilt u een duurdere of luxere hulpmiddel dan moet u het verschil zelf bijbetalen. Bij pgb ontvangt u zelf geen geld: de Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt de aanbieder.
In de Nadere regels Wet maatschappelijke ondersteuning 2020 vindt u een uitgebreide omschrijving welke specifieke regels voor pgb gelden.
Als u hulpmiddel krijgt vanuit de Wmo, betaalt u een klein deel zelf. Dat noemen we een eigen bijdrage. U betaalt maximaal €19,- per maand. U betaalt geen eigen bijdrage als u gebruikmaakt van de collectiviteitsverzekering van de gemeente of als u een rolstoel ontvangt vanuit de Wmo;
De gemeente Dronten heeft een contract met twee aanbieders voor hulpmiddelen: Welzorg en Medipoint. Heeft u al een hulpmiddel via de gemeente Dronten en heeft u nog een hulpmiddel nodig? Dan ontvangt u deze van dezelfde aanbieder. Heeft u vragen over uw hulpmiddel dan kunt u direct contact opnemen met uw aanbieder. De contactgegevens van de aanbieders zijn;
Medipoint
- Tel. 0512-543044
- Vragenformulier via de website
- email: wmo.drachten@medipoint.nl
- Tel. 088-001 6700
- Vragenformulier via de website
Heeft u een klacht over uw hulpmiddel of een aanbieder. Dan meldt u dat eerst bij de aanbieder.
Medipoint
Welzorg
Wordt de klacht naar uw mening niet goed opgepakt? Neem dan contact op met uw gids via het telefoonnummer van de gemeente: 14 0321
Heeft u schade aan uw hulpmiddel? Dan kunt u deze melden bij uw aanbieder. Zij nemen contact met u op om het hulpmiddel zo snel mogelijk te repareren.
Medipoint
- Online formulier
- Tel.nr: 051-543044 (24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar)
Welzorg
- Online formulier
- Tel.nr: 088 – 0016 700 (24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar)