Openbare kennisgevingen voor Vervroegde Tweede Kamerverkiezingen 2025
Op woensdag 29 oktober zijn de tussentijdse verkiezingen voor de Tweede Kamer. Op deze pagina brengen wij kiezers en politieke partijen op de hoogte van verkiezingsonderwerpen zoals de verkiezingsuitslag, ondersteuningsverklaringen en de openbare zittingen van het gemeentelijk stembureau.
Algemene informatie over de verkiezingen vindt u op de pagina van verkiezingen.
Alle informatie over de Tweede Kamerverkiezingen vindt u op deze pagina.
Maandag 15 september 2025 is de dag van de kandidaatstelling. Partijen die mee willen doen aan de Tweede Kamerverkiezingen moeten op die dag tussen 9.00 en 17.00 uur hun kandidatenlijsten inleveren bij de Kiesraad.
Voor meer informatie zie de website van de Kiesraad.
Ondersteuningsverklaring afleggen?
Partijen die voor het eerst willen deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezing of bij de vorige verkiezing geen zetel hebben behaald moeten per kieskring 30 of meer ondersteuningsverklaringen inleveren bij het centraal stembureau in Den Haag (de Kiesraad).
Inwoners van Dronten kunnen een ondersteuningsverklaring afleggen in het gemeentehuis, van maandag 1 september 2025 tot en met maandag 15 september 2025 tijdens de reguliere openingstijden. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U kunt zich melden bij de receptie van het gemeentehuis. Uw verzoek wordt door een medewerker burgerzaken behandeld.
Om een ondersteuningsverklaring te kunnen afleggen heeft u het volgende nodig:
- U bent kiesgerechtigd voor de verkiezingen van de Tweede Kamer;
- Geldig identiteitsbewijs;
- Ingevulde ondersteuningsverklaring formulier model H4 zonder handtekening.
De handtekening moet in het bijzijn van de ambtenaar worden geplaatst.
Er mag per verkiezing door een kiesgerechtigde één ondersteuningsverklaring worden ondertekend. De kiezer is er zelf verantwoordelijk voor dat de ondersteuningsverklaring op tijd bij de partij terecht komt voor de kandidaatstelling.
Bij een verkiezingscampagne moeten politieke partijen rekening houden met een aantal regels over buitenreclame, verspreiding van folders, kraampjes, gebruik van geluidswagens, collectes en andere activiteiten. Voor deze activiteiten geldt soms een meldplicht of er moet een ontheffing of vergunning worden aangevraagd. Deze regels zijn opgenomen in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente.
Wij adviseren politieke partijen om zich ruim op tijd te oriënteren op de mogelijkheden. Op de website kunt u diverse activiteiten direct regelen. Vindt u het prettiger om contact op te nemen met een van de gemeentelijke collega’s? Dan kunt u contact opnemen met de vergunningverleners van team Toezicht en Handhaving (TH) via apv@dronten.nl.
Flyeren
Voor het flyeren bestaat een meldingsplicht voor politieke partijen. Als u wilt flyeren moet u uiterlijk 10 werkdagen van tevoren het meldingsformulier flyeren indienen. Het moet gaan om een specifiek moment. Het is mogelijk om meerdere specifieke dagen, momenten en locaties aan te geven op één formulier. In deze toestemming kan eventueel worden opgenomen dat enkele kleine objecten geplaatst mogen worden, zoals bijvoorbeeld een partytent met een maximale afmeting van 3×3 meter.
Verkiezingsborden en aanplakborden
In de dorpskernen van de gemeente Dronten worden op vier gezichtsbepalende locaties aanplakborden geplaatst voor het plakken van verkiezingsposters. De aanplakborden worden in week 39 (22 -26 september 2025) neergezet. Het gebruik van de aanplakborden is gratis.
Dronten |
Biddinghuizen |
Swifterbant |
Hoek De Oost / Aakstraat |
De Baan, kruising met de Havenweg |
Zuidsingel ter hoogte van nummer 61 |
Lancasterdreef ter hoogte van nummer 65 (Basisschool Het Wilgerijs) |
|
|
Er zijn spelregels voor het plakken van de verkiezingsposters:
- Gebruik voor het bevestigen van verkiezingsposters verwijderbare lijm. Het gebruik van andere bevestigingsmaterialen die schade kunnen toebrengen aan het bord is niet toegestaan;
- De aanplakborden zijn uitsluitend bedoeld voor het aanbrengen van verkiezingsposters van de politieke groeperingen die deelnemen aan de betreffende verkiezingen;
- De politieke groeperingen zijn zelf verantwoordelijk voor het plakken en onderhouden van de posters;
- De gebruikers zorgen er samen voor dat de beschikbare ruimte evenredig wordt verdeeld onder de deelnemende partijen. Het verzoek is om posters van A3 of maximaal A2 formaat te gebruiken en één poster per partij te plakken;
- De posters plak je zo dat ze aansluiten op andere posters. Je mag geen posters over elkaar heen plakken. De eerste poster op het aanplakbord begint in een hoek;
- De gemeente handhaaft niet bij eventuele oneigenlijk gebruik en zal niet bemiddelen bij mogelijke geschillen.
Op de pagina ‘voorwerpen plaatsen op of aan de weg’ bij de vraag ‘kunt u een spandoek of aankondigingsbord plaatsen in de openbare ruimte?’ Kunt u lezen wat de mogelijkheden zijn om buiten de bovengenoemde locaties verkiezingsposters in de openbare ruimte aan te brengen.
Iedereen die mag stemmen voor de leden van de Tweede Kamer, ontvangt uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 de stempas op het huisadres. Daarmee kunt u op 29 oktober 2025 van 07.30 tot 21.00 uur uw stem uitbrengen in een van de stembureaus in de gemeente.
Stempas kwijt?
Heeft u op 16 oktober 2025 nog geen stempas ontvangen of is deze beschadigd of zoekgeraakt? Dan kan er een vervangende stempas worden aangevraagd.
Dit kan eenvoudig digitaal of schriftelijk maar uiterlijk tot en met vrijdag 24 oktober 2025. Vraag de vervangende stempas ruim op tijd aan, zodat deze nog voor de verkiezingsdag per post kan worden bezorgd.
Een vervangende stempas kan ook op afspraak aan de burgerzaken balie worden aangevraagd in het huis van de gemeente. Dit kan uiterlijk tot en met dinsdag 28 oktober 2025 12.00 uur.
De oude stempas is niet meer geldig. Stemmen kan alleen met de nieuwe stempas.
Kan iemand anders voor mij stemmen?
Onderhandse volmacht
U kunt iemand anders voor u laten stemmen die ook in de gemeente Dronten woont en een stempas heeft voor de Tweede Kamerverkiezingen.
U vult de achterkant van de stempas in, zet uw handtekening en geeft de stempas aan de andere kiezer samen met een kopie van uw identiteitsbewijs. Dit mag ook een afbeelding op smartphone of tablet zijn.
Let op:
- De handtekening moet goed zichtbaar zijn;
- Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn;
- De andere kiezer woont in Dronten en gaat zelf ook stemmen;
- Deze kiezer mag maximaal twee volmacht stemmen uitbrengen;
- Dit moet samen met het uitbrengen van de eigen stem. Het mag niet op twee verschillende momenten.
Een onderhandse volmacht kan tot op de dag van de verkiezingen worden gegeven en kan worden ingetrokken door de stempas terug te vragen.
Schriftelijke volmacht
U kunt ook iemand voor u laten stemmen, die niet in de gemeente Dronten woont, maar wel een stempas heeft voor de Tweede Kamer.
U vraagt dan een schriftelijke volmacht aan. Dit kan vanaf 16 september 2025 tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025. U kunt een volmacht schriftelijk of snel en makkelijk digitaal aanvragen in de gemeente waar u uw stempas heeft gekregen.
Vraag de schriftelijke volmachtbewijs ruim op tijd aan, zodat deze nog voor de verkiezingsdag per post kan worden bezorgd.
- De andere kiezer ontvangt per post het volmachtbewijs op het bij de gemeente
bekende adres; - Het is niet nodig om een kopie van het identiteitsbewijs van de volmachtgever te laten zien bij het uitbrengen van deze extra stem;
- De andere kiezer moet kiesgerechtigd zijn voor de Tweede Kamerverkiezingen en gaat zelf ook stemmen;
- Een kiezer mag maximaal twee volmacht stemmen uitbrengen. Dit moet samen met het uitbrengen van de eigen stem. Het mag niet op twee verschillende momenten.
Na omwisseling van uw stempas in een volmachtbewijs kan stemmen alleen nog met de schriftelijke volmacht door de andere kiezer. Uw oude stempas is niet meer geldig. U kunt een eenmaal gegeven schriftelijke volmacht niet meer intrekken of een vervangende stempas krijgen. Een stempas kan niet worden omgezet in een schriftelijke volmacht als er al een kiezerspas is aangevraagd.
Kan ik in een andere gemeente stemmen?
Kiezerspas
Als u in een andere gemeente wilt stemmen, heeft u een kiezerspas nodig. Met deze kiezerspas kunt u uw stem uitbrengen in een van de andere stembureaus in heel Nederland.
U moet uw stempas dan laten omzetten in een kiezerspas. Dit kan schriftelijk of snel en makkelijk digitaal vanaf 16 september 2025 tot uiterlijk vrijdag 24 oktober2025. De kiezerspas wordt per post opgestuurd naar het bij de gemeente bekende adres.
Vraag de kiezerspas ruim op tijd aan, zodat deze nog voor de verkiezingsdag per post kan worden bezorgd.
Een kiezerspas kan ook op afspraak aan de burgerzaken balie worden aangevraagd in het huis van de gemeente. Dit kan uiterlijk tot en met dinsdag 28 oktober 2025 12.00 uur.
De stempas wordt dan direct omgezet in een kiezerspas.
De oude stempas is niet meer geldig. U krijgt geen vervangende stempas als de kiezerspas is kwijtgeraakt. Stemmen kan alleen met deze kiezerspas. Een stempas kan niet worden omgezet in een kiezerspas als er al een schriftelijke volmacht is aangevraagd.
Bekendmaking stembureaus
Binnenkort kunt u het besluit aanwijzing stemlokalen en stembureaus Tweede Kamerverkiezingen 2025 inzien.
Op donderdag 30 oktober 2025 is er een zitting van het gemeentelijke stembureau voor de Tweede Kamerverkiezingen. De zitting wordt gehouden in het huis van de gemeente, De Rede 1, 8251 ER Dronten van 09.00 tot ongeveer 17.00 uur. Deze zitting is openbaar.
Als dat nodig is wordt de zitting op vrijdag 31 oktober 2025 vervolgt.
De processen-verbaal van alle stembureaus worden gecontroleerd. Als het nodig is vindt er een (gedeeltelijke) hertellingen plaats. Het gemeentelijk stembureau stelt van iedere kandidaat en iedere politieke partij daarna het totaal aantal uitgebrachte stemmen vast en maakt hier proces-verbaal van op. De voorlopige stemuitslagen voor de gemeente Dronten worden daarna bekend gemaakt.
Bekendmaking processen-verbaal stembureaus Dronten
Afschriften van alle processen-verbaal, eventuele corrigenda en het voorlopige digitale uitslagenbestand van de gemeente worden op deze webpagina onverwijld gepubliceerd.
Afschriften van alle processen-verbaal en eventuele corrigenda worden ook drie maanden ter inzage gelegd in het gemeentehuis. Wilt u deze bekijken, dan kunt u zich hiervoor melden bij de receptie van het gemeentehuis tijdens de reguliere openingstijden.
Op maandag 3 november 2025 wordt door het hoofd stembureaus van kiesdistrict Flevoland in Lelystad de kieskringtotalen vastgesteld, digitaal gepubliceerd en ter inzage gelegd.
De processen-verbaal, het digitale uitslagbestand en eventuele corrigenda worden overgebracht naar het centraal stembureau.
Het centraal stembureau controleert de uitslag en draagt zo nodig het gemeentelijk stembureau op een mogelijke fout in de telling te onderzoeken.
Personen kunnen bij het centraal stembureau ook schriftelijk melding maken van fouten in een proces-verbaal van een stembureau of een gemeentelijk stembureau.
Het gemeentelijk stembureau onderzoekt vervolgens de telling en corrigeert deze als dat nodig is.
Op donderdag 6 november 2025 wordt door het centraal stembureau de totaaluitslag van de Tweede Kamerverkiezingen vastgesteld en de zetels toegewezen aan de verschillende kandidaten volgens de uitslag van de uitgebrachte voorkeurstemmen.
Op woensdag 12 november 2025 treden de oude leden van de Tweede Kamer af en worden de nieuwe leden geïnstalleerd.
Melding aan centraal stembureau
Bij vermoeden van een (tel)fout bij een stembureau of het gemeentelijk stembureau, kunt u tot woensdag 5 november 2025 een melding doen bij het centraal stembureau (de Kiesraad). Het gaat om meldingen van eventuele fouten in de processen-verbaal van de stembureaus en de gemeentelijk stembureaus of het digitale bestand van het gemeentelijk stembureau.
Binnenkort kunt u op de website van de kiesraad website van de Kiesraad lezen hoe en wanneer u een melding kunt doen en aan welke voorwaarden deze melding moet voldoen.