Gemeenteraadsverkiezingen 2026

Op woensdag 18 maart 2026 kunt u stemmen voor de leden van de gemeenteraad van Dronten.

Op deze pagina informeren wij u over de komende gemeenteraadsverkiezingen.
Algemene informatie over de verkiezingen vindt u op de pagina van verkiezingen.
Officiële bekendmakingen zoals de verkiezingsuitslag en de openbare zittingen van het centraal stembureau vindt u op deze pagina.

In de “Verkiezingskrant in gewone taal” leest u binnenkort in duidelijke taal wat de gemeenteraad doet, waar de gemeenteraadsverkiezingen over gaan en hoe het stemmen werkt.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen kiest u de leden van de gemeenteraad van Dronten. De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan van de gemeente. De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners en neemt namens hen beslissingen. Raadsleden luisteren naar de ideeën en zorgen van de inwoners en organisaties.

Kaderstelling De raad bepaalt de koers van de gemeente op hoofdlijnen. Dit betekent dat de raad beslist over hoe de gemeente de belangrijkste taken invult en hoe het geld wordt besteed, bijvoorbeeld aan wonen, verkeer of zorg.

Controle De raad controleert of het college van burgemeester en wethouders het afgesproken beleid ook daadwerkelijk goed uitvoert. Dit kan door het stellen van vragen, het indienen van moties of het aanpassen van plannen.

Besluitvorming De gemeenteraad neemt de belangrijkste beslissingen, zoals het vaststellen van de gemeentelijke verordeningen (wetten) en de begroting.

Wethouders benoemen De gemeenteraad benoemt de wethouders. Zij zijn samen met de burgemeester verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente (college van B&W). De burgemeester wordt benoemd door de regering, maar de gemeenteraad heeft bij de keuze een belangrijke stem.  De burgemeester is voorzitter van de gemeenteraad en van het college van B&W.

Op 6 februari 2026 wordt door het centraal stembureau bekend gemaakt welke politieke partijen meedoen met de verkiezingen en op welke kandidaten er kan worden gestemd.
De kandidatelijst kan hier voor 16 februari worden geraadpleegd.

U kunt de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen op deze pagina dan ook in gesproken vorm beluisteren.

De kandidatenlijst wordt uiterlijk vrijdag 13 maart op het adres van de kiezers thuisbezorgd.  De kandidatenlijst kan dan ook worden afgehaald bij de receptie van het gemeentehuis.

U mag voor de gemeenteraad stemmen als u:

  • Op de dag van de kandidaatstelling, maandag 2 februari 2026, staat ingeschreven in de basisregistratie personen van de gemeente Dronten;
  • Niet bent uitgesloten van het kiesrecht;
  • Op de verkiezingsdag 18 jaar of ouder bent;
  • De Nederlandse nationaliteit of die van een van de EU-lidstaten heeft of;
  • Niet-EU-burger bent en op de dag van kandidaatstelling voor ten minste vijf jaar legaal en onafgebroken in Nederland woont*.

*Kijk op de website van de Kiesraad voor extra informatie. Bent u verhuisd, kijk dan bij de vraag “Ik ben verhuisd, kan ik ook stemmen in mijn nieuwe gemeente?”

U kunt op de hieronder aangegeven plaatsen stemmen. Deze informatie is onder voorbehoud. Er kunnen namelijk nog wijzigingen plaatsvinden.
Alle stemlokalen zijn toegankelijk voor mensen met een lichamelijke beperking.
Op uw stempas staat het adres van het stembureau bij u in de buurt. Stemt u liever op een ander stembureau, bijvoorbeeld dicht bij uw werk, dan kan dat in alle stembureaus in de gemeente Dronten.

De stemlokalen zijn woensdag 18 maart 2026 geopend van 07.30 tot 21.00 uur, behalve het mobiel stembureau “De stembus”.
De Stembus is onder voorbehoud van wijzigingen geopend op de hieronder aangegeven plekken en openingstijden. Alle stembureau locaties vindt u binnenkort makkelijk op de kaart via de website ‘Waar is mijn stemlokaal?’

16 Stemlokalen met 22 stembureaus *ook tellocatie op 18 maar vanaf 21.00 uur
Locaties Aantal stembureaus Adres Postcode Plaats
Het huis van de gemeente* 2 stembureaus De Rede 1 8251 ER Dronten
Kantine Sportvereniging Reaal*   Muntmeesterdreef 2 8253 BA Dronten
Sportzaal De Beurs* 2 stembureaus Beursplein 4 8253 EA Dronten
Dorpsboerderij Dronten*   Wisentweg 5 A 8251 PB Dronten
Remise brandweerkazerne*  2 stembureaus Installatieweg 36 8251 KP Dronten
Kerkcentrum De Ark*   De Oost 54 8251 CV Dronten
Ontmoetingskerk*   De Ketting 20 8251 LD Dronten
Sportzaal De Landing* 2 stembureaus Lancasterdreef 63 8251 TJ Dronten
Clubhuis Golfresidentie*   Golfresidentie 129 8251 NS Dronten
Sportzaal De Stal* 2 stembureaus De Barrage 6 8252 GW Dronten
Kerkcentrum De Voorhof* 2 stembureaus Akkerhof 3 8256 BK Biddinghuizen
Mimar Sinan Moskee*   Klaversingel 93 8256 BX Biddinghuizen
Dorpshuis De Steiger*   De Heraldiek 2 8255 DM Swifterbant
De Kombuis*  2 stembureaus De Schutsluis 13 8255HT Swifterbant
Pop-up stembureau Zaaier    Hoek Zaaier/De Ontmoeting  8253VD     Dronten
Tellocatie Zaaier gemeentewerf
(vanaf 21.00 uur).  
  De Reest 3 8253PW Dronten
Mobiel stembureau De Stembus. Route, stopplaatsen en tellocatie op 18 maart
Openingstijd Standplaats Adres Postcode Plaats
07.30 – 09.30 uur Ketelhaven Vossemeerdijk 3 8251PM Dronten
10.30 – 13.00 uur Bremerberg/Boschberg Bijsselseweg 3 8256RE Biddinghuizen
14.15 -16.45 uur Zuiderzee op Zuid /Landal Parkeerplaats Strandweg 1 8256RZ Biddinghuizen
18.00 – 20.30 uur Ketelhaven Vossemeerdijk 3 8251PM Dronten
Vanaf 21.00 uur Tellocatie gemeentewerf   De Reest 3 8253PW Dronten

De stempassen worden in de week van 16 tot 22 februari thuisbezorgd (week 8).

Heeft u op 4 maart nog geen stempas ontvangen of is deze beschadigd of zoekgeraakt? Dan kan er een vervangende stempas worden aangevraagd.
Dit kan eenvoudig digitaal of schriftelijk maar uiterlijk tot en met vrijdag 13 maart. Vraag de vervangende stempas ruim op tijd aan, zodat deze nog voor de verkiezingsdag per post kan worden bezorgd.
Een vervangende stempas kan ook op afspraak aan de burgerzaken balie worden aangevraagd in het huis van de gemeente. Dit kan uiterlijk tot en met dinsdag 17 maart 12.00 uur.

De oude stempas is niet meer geldig. Stemmen kan alleen met de nieuwe stempas.

Het kan zijn dat u niet zelf kunt stemmen. Dat kan komen door bijvoorbeeld werk, ziekte of vakantie. U kunt dan een andere kiezer vragen om voor u te stemmen door een volmacht af te geven. Dit kan op twee manieren: met de stempas via een onderhandse volmacht of met een schriftelijke volmacht.

Onderhandse volmacht U vult de achterkant van de stempas in, zet uw handtekening en geeft de stempas aan de andere kiezer, samen met een kopie van uw identiteitsbewijs. Dit mag ook een afbeelding op uw smartphone of tablet zijn.
Let op:

  • De handtekening moet goed zichtbaar zijn;
  • Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn;
  • De andere kiezer woont in Dronten en gaat zelf ook stemmen;
  • Deze kiezer mag maximaal twee volmacht stemmen uitbrengen;
  • Dit moet samen met het uitbrengen van de eigen stem. Het mag niet op twee verschillende momenten.

Een onderhandse volmacht kan tot op de dag van de verkiezingen worden gegeven en kan worden ingetrokken door de stempas terug te vragen.

Schriftelijke volmacht
U kunt ook iemand anders voor u laten stemmen, die in de gemeente Dronten woont en een stempas heeft voor de gemeenteraadsverkiezingen. U vraagt dan een schriftelijke volmacht aan. Dit kan eenvoudig digitaal of schriftelijk vanaf 3 februari maar uiterlijk tot en met vrijdag 13 maart. Vraag de vervangende stempas ruim op tijd aan, zodat deze nog voor de verkiezingsdag per post kan worden bezorgd.

  • De andere kiezer ontvangt per post het volmachtbewijs op het bij de gemeente bekende adres;
  • Het is niet nodig om een kopie van het identiteitsbewijs van de volmachtgever te laten zien bij het uitbrengen van deze extra stem;
  • De andere kiezer moet kiesgerechtigd zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen van Dronten en gaat zelf ook stemmen;
  • Een kiezer mag maximaal twee volmacht stemmen uitbrengen. Dit moet samen met het uitbrengen van de eigen stem. Het mag niet op twee verschillende momenten.

Na omwisseling van uw stempas in een volmachtbewijs kan stemmen alleen nog met de schriftelijke volmacht door de andere kiezer. Uw oude stempas is niet meer geldig. U kunt een eenmaal gegeven schriftelijke volmacht niet meer intrekken of een vervangende stempas krijgen. 

U kunt bij de gemeenteraadsverkiezingen niet in een andere gemeente stemmen. Bent u verhuisd, kijk dan bij de vraag “Ik ben verhuisd, kan ik ook stemmen in mijn nieuwe gemeente?”

U krijgt een stempas van de gemeente waar u op maandag 2 februari 2026 staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP). Dit is de dag van kandidaatstelling. Bent u na 2 februari verhuisd? Dan kunt u niet stemmen in uw nieuwe gemeente. Het is dan ook niet meer mogelijk om een nieuwe stempas aan te vragen voor de nieuwe gemeente.

Als u bent verhuisd na 2 februari 2026, mag u nog wel stemmen in de oude gemeente.

Alle stembureaus zijn toegankelijk voor mensen met een lichamelijke beperking. Er zijn geen belemmeringen of obstakels. In elk stembureau is een extra stembureau lid beschikbaar voor assistentie. Bij elk stembureau zijn gehandicaptenparkeerplaatsen. Op elk stembureau is een loep met leeslampje en een kandidatenlijst met groot lettertype aanwezig.  Op alle stembureaus kan gebruik worden gemaakt van een online gebarentolk.

U kunt vanaf begin maart de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen ook in gesproken vorm beluisteren.

Hulp bij het stemmen
In verband met het stemgeheim mag er in principe maar één persoon tegelijk in een stemhokje zijn. Als een kiezer vanwege een lichamelijke beperking hulp nodig heeft bij het stemmen, dan kan hij hulp krijgen van een door hemzelf aangewezen persoon of van een lid van het stembureau.

Hulp aan kiezers met een verstandelijk beperking is niet toegestaan volgens de Kieswet. Er kan aan een lid van het stembureau vooraf altijd om informatie of uitleg over het stemproces worden gevraagd.

Als een kiezer bij het invullen van het stembiljet een vergissing maakt, mag het stembiljet terug worden gegeven aan de voorzitter van het stembureau. De voorzitter maakt dit stembiljet onbruikbaar en geeft u eenmalig een nieuw biljet.

Op de website van ProDemos is binnenkort uitleg beschikbaar over het stemproces voor mensen met een licht verstandelijke beperking. In duidelijke taal en met heldere illustraties wordt uitleg gegeven over de verkiezingen door middel van kleurplaten en filmpjes. De verkiezingskrant “stem jij ook”  is vanaf eind februari ook af te halen bij het gemeentehuis.

Wie niet zelf kan stemmen, kan iemand anders machtigen om te stemmen. Meer informatie hierover vindt u bij de vraag: kan iemand anders voor mij stemmen?

Bent u op de verkiezingsdag tijdelijk in het buitenland, bijvoorbeeld voor werk of studie? En staat u ingeschreven in de gemeente Dronten? Dan zijn er 2 mogelijkheden om uw stem uit te brengen.

  1. De kiezer stemt via een onderhandse volmacht als het stembiljet als is ontvangen voor vertrek;
  2. De kiezer stemt via een schriftelijke volmacht (zie “Kan iemand anders voor mij stemmen, onderhandse en schriftelijke volmacht?”).

 

Direct na afloop van de verkiezingen worden op alle stembureaus de uitgebrachte stemmen door de stembureauleden geteld. Deze stemopneming is openbaar. Alle gegevens worden genoteerd in een proces-verbaal.

Gemeentelijk stembureau- controle stemopneming
Op donderdag 19 maart 2026 is er een zitting van het gemeentelijk stembureau voor de gemeenteraadsverkiezingen. De zitting wordt gehouden in het huis van de gemeente, De Rede 1, 8251 ER Dronten van 09.00 uur tot 17.00 uur. Deze zitting is openbaar. Als dat nodig is wordt de zitting eventueel op vrijdag 20 maart 2026 vervolgt. De verslagen (processen-verbaal) van alle stembureaus worden gecontroleerd. Als het nodig is vindt er een (gedeeltelijke) hertelling plaats. Het gemeentelijk stembureau stelt van iedere kandidaat en iedere politieke partij daarna het totaal aantal uitgebrachte stemmen vast en maakt hier proces-verbaal van op. De voorlopige stemuitslagen voor de gemeente Dronten worden daarna bekend gemaakt.

Bekendmaking processen-verbaal stembureaus Dronten
Afschriften van alle processen-verbaal, eventuele corrigenda en het voorlopige digitale uitslagenbestand van de gemeente worden op deze pagina meteen gepubliceerd. Afschriften van alle processen-verbaal worden ook drie maanden ter inzage gelegd in het gemeentehuis. Wilt u deze bekijken, dan kunt u zich hiervoor melden bij de receptie van het gemeentehuis tijdens de reguliere openingstijden.

Centraal stembureau – controle en uitslag vaststelling
De processen-verbaal, het digitale uitslagbestand en eventuele corrigenda worden overgebracht naar het centraal stembureau. Het centraal stembureau controleert de uitslag en draagt zo nodig het gemeentelijk stembureau op een mogelijke fout in de telling te onderzoeken. Personen kunnen bij het centraal stembureau ook schriftelijk melding maken van fouten in een proces-verbaal van een stembureau of een gemeentelijk stembureau. Het gemeentelijk stembureau onderzoekt vervolgens de telling en corrigeert deze als dat nodig is.
Op donderdag 26 maart 2026 wordt door het centraal stembureau de totaaluitslag van de gemeenteraadsverkiezingen definitief vastgesteld en de zetels toegewezen aan de verschillende kandidaten volgens de uitslag van de uitgebrachte voorkeurstemmen. Deze openbare zitting wordt om 10.00 uur gehouden in de raadzaal van het Huis van de Gemeente. Op woensdag 1 april 2026 treden de oude leden van de gemeenteraad af en worden de nieuwe raadsleden geïnstalleerd.

Melding aan centraal stembureau
Bij vermoeden van een (tel)fout bij een stembureau of het gemeentelijk stembureau, kunt u tot dinsdag 24 maart 2026 een melding doen bij het centraal stembureau. Dit kan schriftelijk of per mail via verkiezingen@dronten.nl. Het gaat om meldingen van eventuele fouten in de processen-verbaal van de stembureaus en de gemeentelijk stembureaus of het digitale bestand van het gemeentelijk stembureau. Een melding over mogelijke (op)telfouten moet aan een aantal voorwaarden voldoen om in behandeling genomen te worden door het centraal stembureau. Het gaat om de volgende eisen:

  • Meldingen moeten voor dinsdag 24 maart 2026 10.00 uur in bezit zijn van het centraal stembureau.
  • Meldingen moeten gaan over eventuele fouten in het (op-) tellen van de stemmen in het proces-verbaal of het digitale bestand met uitkomsten van de gemeente. Dit zijn fouten die het gemeentelijk stembureau kan corrigeren. Over andere zaken kan bezwaar gemaakt worden tijdens de zitting van het betreffende (gemeentelijk) stembureau. Bijvoorbeeld over een stembureau dat te laat openging of waar onvoldoende stembiljetten waren.
  • Een melding moet onderbouwd en specifiek zijn. Alleen de mededeling dat er een fout is gemaakt, is niet voldoende. De melder moet aangeven waaruit de fout concreet bestaat en over welk stembureau het gaat en wat de fout precies is.
  • De melding moet gaan over iets dat uzelf hebt waargenomen, dus niet van horen zeggen. Bijvoorbeeld: “Ik heb op kandidaat X gestemd en kan mijn stem niet terugvinden.” Niet: “Ik heb gehoord dat in stembureau X niet correct is geteld.” Of: “Mijn buurman zegt dat hij heeft gestemd op kandidaat X en die stem is niet terug te vinden.”
  • Meldingen moeten schriftelijk worden ingediend bij het centraal stembureau. Dat kan bij voorkeur per mail via verkiezingen@dronten.nl. Meldingen kunnen niet telefonisch of via sociale media gedaan worden.
  • Vermeld geen persoonsgegevens in uw melding. Het delen van persoonsgegevens is niet noodzakelijk voor het doen van een melding.
Feedback button