Briefadres aanvragen

Het aanvragen van een briefadres kan alleen nadat u ons heeft laten weten wat de reden voor uw aanvraag is.
Door ons hierover te bellen of te mailen krijgen wij al een beeld van uw verblijfssituatie.

Als uit uw informatie naar voren komt dat u een aanvraag kunt indienen, sturen we de formulieren voor de aanvraag naar u toe. Als er een persoonlijke toelichting nodig is maken wij een afspraak.

Iedereen die langer dan 4 maanden in Nederland woont moet ingeschreven worden op het adres waar hij/zij woont. Dit is op de grond van de wet Basisregistratie Personen (Brp).

Als iemand op verschillende adressen verblijft, is het woonadres het adres waar diegene de meeste tijd zal overnachten. Er is dan geen reden om een aanvraag voor een briefadres te doen.

Verblijft iemand (tijdelijk) op een adres zonder woonbestemming, bijvoorbeeld een recreatiepark, is dit ook geen reden voor een aanvraag voor een briefadres.

Wanneer iemand geen woonadres heeft kan een aanvraag voor een briefadres worden gedaan.
Denk hierbij aan een verblijf in een camper vanwege een korte overbrugging tussen 2 woningen, verblijf in het buitenland voor korter dan 8 maanden of verblijf in een zorg- of penitentiaire instelling.

Let op: Een inschrijving met een briefadres kan alleen op een adres waar iemand al ingeschreven staat.
Die persoon zal dan ook een verklaring moeten ondertekenen dat hij/zij akkoord is. Ook zal hij/zij er voor moeten zorgen dat de post bij u terecht komt.

Voor vragen kunt u contact met ons opnemen via ons telefoonnummer 14 0321 of per mail via gemeente@dronten.nl  

  • Formulier aangifte briefadres;
  • Kopie van uw geldige paspoort of identiteitskaart;
  • Kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart van de hoofdbewoner;
  • Overzicht van alle adressen en/of locaties waar u verwacht de komende zes maanden te verblijven. Hierbij ook graag aangeven hoelang u verwacht te verblijven op de locaties/adressen;
  • Documenten waarmee u deze woonsituatie kunt bewijzen. Dit kan bijvoorbeeld een koop- of huurovereenkomst, verklaring van de instelling, bankafschriften, vliegticket, visum of een vaarbewijs zijn.

Gaan wij akkoord? Dan verwerken wij uw nieuwe adres in de Basisregistratie personen (BRP). U krijgt daarna al onze post en van andere overheidsinstanties op dit briefadres. Zorg er wel voor dat u uw briefadres ook aan andere instanties doorgeeft.