Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen

Van harte gefeliciteerd met uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. Voor de invulling van uw trouwdag heeft u veel zaken te regelen. Uw huwelijk of geregistreerd partnerschap regelt u in de gemeente waar u wilt gaan trouwen of uw geregistreerd partnerschap wilt laten registreren.

Ondertrouw is vervallen

In ondertrouw gaan hoeft in Nederland niet meer.
U maakt, nadat u alle documenten heeft verzameld en de formulieren heeft ingevuld, een melding van uw voorgenomen huwelijk of partnerschap.

Deze melding doet u minimaal 14 dagen tot maximaal één jaar voor de geplande datum. Omdat wij nog wat voorwerk moeten verrichten en een trouwambtenaar vragen, kunt u over 28 dagen de eerst mogelijke datum plannen.

Als er zwaarwegende redenen zijn om binnen de gestelde termijn van 14 dagen een huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0321.

Let op:

  • Kiest u voor een geregistreerd partnerschap en gaat u verhuizen naar een ander land? Een geregistreerd partnerschap is niet rechtsgeldig in elk land. Wij adviseren u dan te kiezen voor een huwelijk;
  • Is uw huwelijk/geregistreerd partnerschap in een andere gemeente, maar woont u in Dronten dan regelt u eventueel alleen uw naamgebruik bij ons.

U volgt de navolgende stappen:

Stap 1: Maak een keuze uit een van de onderstaande mogelijkheden

Keuze Wat houdt dit in?
Gratis
  • Maandagochtend om 09.00 of 09.30 uur in de kleine trouwzaal van het gemeentehuis;
  • U mag maximaal 7 mensen  meenemen. Er is geen toespraak.

Vanaf 24 januari is er weer plek voor een kosteloze ceremonie. 

Regulier huwelijk overdag in gemeentehuis
  • Maandag vanaf 10.00 tot 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag vanaf 09.00 uur tot 17.00 uur in de trouwzaal in het gemeentehuis (om 16 uur is dan het laatst mogelijke tijdstip);
  • U mag maximaal 4 getuigen meenemen;
  • Het totale gezelschap mag uit maximaal 50 personen bestaan (de trouwambtenaar, de bode en eventueel de fotograaf wel inbegrepen);
  • U krijgt een persoonlijke toespraak;
  • U kunt gebruik maken van de rode loper, muziek en het carillon;
  • Kosten € 490,75.
Regulier huwelijk in het weekend in gemeentehuis
  • Op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur in de trouwzaal in het gemeentehuis (om 16 uur is dan het laatst mogelijke tijdstip);
  • U mag maximaal 4 getuigen meenemen;
  • Het totale gezelschap mag uit maximaal 50 personen bestaan (de trouwambtenaar, de bode en eventueel de fotograaf wel inbegrepen);
  • U krijgt een persoonlijke toespraak;
  • U kunt gebruik maken van de rode loper, muziek en het carillon;
  • Kosten € 622,80.
Regulier huwelijk op een externe locatie
  • U mag maximaal 4 getuigen meenemen;
  • Het aantal genodigden bespreekt u met de externe locatie;
  • U krijgt een persoonlijke toespraak;
  • Kosten van maandag tot en met vrijdag vanaf 07.00 tot 22.00 uur  € 381,05;
  • Kosten van maandag tot en met vrijdag vanaf 22.00 tot 07.00 uur € 413,40;
  • Kosten voor zaterdag vanaf 00.00 tot 24.00 uur € 431,15.
Omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder plechtigheid
  • Maandag  vanaf 10.00 tot 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag vanaf 09.00 uur tot 17.00 uur aan de balie in het gemeentehuis (om 16 uur is dan het laatst mogelijke tijdstip);
  • Kosten € 72,75.

Stap 2: Kies een locatie, een trouwambtenaar en uw getuigen

Heeft u gekozen voor uw soort huwelijk en op welke dag u wilt trouwen? Nu maakt u uw keuze uit:

  • één van de prachtige trouwlocaties;
  • u kunt een voorkeur uitspreken voor één van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (trouwambtenaar). De trouwambtenaar zal uw huwelijk /geregistreerd partnerschap voltrekken.  Of u vraagt of wij een trouwambtenaar van een andere gemeente éénmalig voor u willen benoemen. Hiervoor moet u samen een extra formulier invullen;
  • voor welke getuigen u kiest. U heeft een kopie van een geldig identiteitsbewijs nodig van elke getuige.

Stap 3: U maakt een reservering voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap

  • U heeft stap 1 en 2 gelezen en samen uw keuzes gemaakt.
  • U heeft de daarbij horende formulieren ingevuld en ondertekend.
  • Ook heeft u de identiteitsbewijzen van u beiden en van de getuigen.
  • Nu vult één van u het formulier reservering van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap met DigiD in. U kunt dan alle benodigde formulieren en bijlagen uploaden.
  • Na ontvangst van het reserveringsformulier ontvangt u een mail. Hierin staat een zaaknummer. Dit nummer is van belang. Bewaart u dit goed. Het team burgerlijke stand gaat uw aanvraag beoordelen.
Omschrijving Kosten
Eenmalig benoemen van een trouwlocatie voor 1 dag. € 24,25
Aanvraag benoeming externe buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor 1 dag (externe trouwambtenaar). € 97,-
Een trouwboekje of een duplicaat daarvan. € 21,65
Een luxe trouwboekje of een duplicaat daarvan. € 35,50
Gebruikmaken van een gemeentegetuige bij uw huwelijk, per getuige. € 41,-

In bijzondere gevallen:

Omschrijving Kosten
Afschrift burgerlijke stand. € 14,-

Het komt helaas af en toe voor dat er onverwachte omstandigheden zijn.

Omschrijving Kosten
Annuleren van een (kosteloos) huwelijk/geregistreerd partnerschap voor dat het gesprek met de ambtenaar heeft plaatsgevonden. € 72,75
Annulering van (kosteloos) huwelijk/geregistreerd partnerschap na dat het gesprek met de ambtenaar heeft plaatsgevonden. € 169,75
Administratiekosten wijzigen huwelijk afspraak. € 36,90

Bedenkt u zich en wilt u een andere datum voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap kiezen of annuleren? Geef deze wijziging aan ons door. Hiervoor betaald u wijzing leges van € 36,90.

Neem telefonisch contact met ons op via (14) 0321

U kunt in onze vernieuwde Raadzaal trouwen. Hier kunnen i.v.m. de coronamaatregelen op dit moment 50 personen komen. Dit is inclusief het personeel, de trouwambtenaar, de bode en eventueel een fotograaf. Als alle maatregelen voorbij zijn, kunnen er 100 personen in de Raadzaal. Wij houden ons nog aan het dringende advies van de overheid om de 1,5 meter afstand nog te houden en hoeven geen Corona Check te doen.

  

Ook hebben wij externe locaties in Dronten. De externe locaties binnen gemeente Dronten kunt u vinden via de aparte pagina van de trouwlocaties.

U bespreekt eerst de locatie; daarna geeft u uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap via onze website door. Bij de melding geeft u aan bij welke locatie u de ceremonie zou willen vieren.

Mocht u op een andere plek willen trouwen, dan zult u dat aan moeten vragen met een formulier ‘Aanwijzen huwelijkslocatie’ . Wij zullen dan beoordelen of de locatie geschikt is en eventueel over de benodigde vergunningen beschikt. U vraagt dit minimaal 8 weken van te voren aan. Op dit moment is thuis trouwen niet mogelijk i.v.m. de coronamaatregelen.

 

De kosten van de trouwboekjes zijn:

  • Trouwboekje wit, bordeaux of blauw € 21,65
  • Luxe leren trouwboekje crème € 35,50

De gemeente Dronten heeft vier trouwambtenaren. Ook wel BABSEN genoemd.

Joke Bos-Sinoo, Ina van den Berg, Fred Lübbers en Marleen Vos stellen zich graag aan jullie voor.

In onze nieuwe raadzaal kunnen maximaal 50 personen, zolang we met de anderhalve meter te maken hebben. Dit is dan inclusief de trouwambtenaar, de bode en eventueel uw fotograaf. Wij houden ons nog aan het dringende advies van de overheid om de 1,5 meter afstand nog te houden en hoeven dan geen Corona Check te doen.

Als alle coronamaatregelen voorbij zijn, kunnen er 100 personen in de Raadzaal.