Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen
Van harte gefeliciteerd met uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. Voor de invulling van uw trouwdag heeft u veel zaken te regelen. Uw huwelijk of geregistreerd partnerschap regelt u in de gemeente waar u wilt gaan trouwen of uw geregistreerd partnerschap wilt laten registreren.
U maakt, nadat u alle documenten heeft verzameld en de formulieren heeft ingevuld, een melding van uw voorgenomen huwelijk of partnerschap.
Deze melding doet u minimaal veertien dagen tot maximaal één jaar voor de geplande datum.
Als er zwaarwegende redenen zijn om binnen de gestelde termijn van veertien dagen een huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0321.
Let op:
- kiest u voor een geregistreerd partnerschap en gaat u verhuizen naar een ander land? Een geregistreerd partnerschap is niet rechtsgeldig in elk land. Wij adviseren u dan te kiezen voor een huwelijk;
- is uw huwelijk/geregistreerd partnerschap in een andere gemeente, maar woont u in Dronten dan regelt u eventueel alleen uw naamgebruik bij ons.
U volgt de navolgende stappen:
Stap 1: Maak een keuze uit een van de onderstaande mogelijkheden
Keuze | Wat houdt dit in? |
Gratis |
De eerstvolgende datum voor een kosteloos huwelijk is in januari. |
Regulier huwelijk overdag in gemeentehuis |
|
Regulier huwelijk in het weekend in gemeentehuis |
|
Regulier huwelijk op een externe locatie |
|
Omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder plechtigheid |
|
Stap 2: Kies een locatie, een trouwambtenaar en uw getuigen
Heeft u gekozen voor uw soort huwelijk en op welke dag u wilt trouwen? Nu maakt u uw keuze uit:
- één van de prachtige trouwlocaties;
- u kunt een voorkeur uitspreken voor één van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (trouwambtenaar). De trouwambtenaar zal uw huwelijk /geregistreerd partnerschap voltrekken. Of u vraagt of wij een trouwambtenaar van een andere gemeente éénmalig voor u willen benoemen. Hiervoor moet u samen een extra formulier invullen;
- voor welke getuigen u kiest. U heeft een kopie van een geldig identiteitsbewijs nodig van elke getuige.
Stap 3a: U maakt een reservering voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap
- u heeft stap 1 en 2 gelezen en samen uw keuzes gemaakt;
- u heeft de daarbij horende formulieren ingevuld en ondertekend;
- ook heeft u de identiteitsbewijzen van u beiden en van de getuigen;
- nu vult één van u het formulier reservering van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap met DigiD in. U kunt dan alle benodigde formulieren en bijlagen uploaden;
- na ontvangst van het reserveringsformulier ontvangt u een mail. Hierin staat een zaaknummer. Dit nummer is van belang. Bewaart u dit goed. Het team burgerlijke stand gaat uw aanvraag beoordelen.
Stap 3b: U maakt een reservering voor uw omzetting
Voor een omzetting zijn er geen meldingsformulieren en getuigen nodig.
Wat wel nodig is:
- Identiteitsbewijzen van u beiden;
- Eventueel formulieren van een externe niet vast aangewezen trouwlocatie of een eigen BABS;
- Afschrift geregistreerd partnerschap.
De aanvraag stuurt u per mail naar: burgerzaken@dronten.nl met de volgende gegevens:
- Datum en tijdstip:
voor een omzetting gelden dezelfde kosten als voor een huwelijk (zie stap 1). Een omzetting kan ook aan de balie worden voltrokken; - Wel of geen trouwboekje (wit, blauw, bordeaux of luxe crème) en welk binnenboekje (neutraal, Rooms Katholiek of Protestants Christelijk):
Indien u al een trouwboekje heeft van uw geregistreerd partnerschap, hoeft u geen nieuwe te betalen maar krijgt u een nieuw binnenboekje. - Wel of geen ringen wisselen;
- Wel of geen muziek (kan alleen bij een volwaardige ceremonie).
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Eenmalig benoemen van een trouwlocatie voor 1 dag. | € 26,20 |
Eenmalig benoemen van een BABS | € 37,55 |
Een trouwboekje of een duplicaat daarvan. | € 23,35 |
Een luxe trouwboekje of een duplicaat daarvan. | € 38,30 |
Gebruikmaken van een gemeentegetuige bij uw huwelijk, per getuige. | € 27,65 |
In bijzondere gevallen:
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Afschrift burgerlijke stand. | € 15,70 |
Het komt helaas af en toe voor dat er onverwachte omstandigheden zijn.
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Annuleren van een (kosteloos) huwelijk/geregistreerd partnerschap voor dat het gesprek met de ambtenaar heeft plaatsgevonden. | € 78,50 |
Annulering van (kosteloos) huwelijk/geregistreerd partnerschap na dat het gesprek met de ambtenaar heeft plaatsgevonden. | € 183,15 |
Administratiekosten wijzigen huwelijk afspraak. | € 39,80 |
Bedenkt u zich en wilt u een andere datum voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap kiezen of wilt u de afspraak annuleren? Geef deze wijziging per mail aan ons door. U kunt op onze eerdere mail antwoorden in uw zaak. Voor een wijziging betaalt u administratiekosten van € 39,80.
Bij annulering vóórdat het gesprek met de trouwambtenaar heeft plaatsgevonden, betaalt u € 78,50. Heeft het gesprek met de trouwambtenaar al plaatsgevonden, dan betaalt u € 183,15.
Neem telefonisch contact met ons op via 14 0321
U kunt in onze vernieuwde Raadzaal trouwen. Hier kunnen 100 personen komen. Dit is inclusief het personeel, de trouwambtenaar, de bode en eventueel een fotograaf.
Ook hebben wij externe locaties in Dronten. De externe locaties binnen gemeente Dronten kunt u vinden via de aparte pagina van de trouwlocaties.
U bespreekt eerst de locatie; daarna geeft u uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap via onze website door. Bij de melding geeft u aan bij welke locatie u de ceremonie zou willen vieren.
Mocht u op een andere plek willen trouwen, dan zult u dat aan moeten vragen met een formulier ‘Aanwijzen huwelijkslocatie’ . Wij zullen dan beoordelen of de locatie geschikt is en eventueel over de benodigde vergunningen beschikt. U vraagt dit minimaal acht weken van te voren aan.
De kosten van de trouwboekjes zijn:
- trouwboekje wit, bordeaux of blauw € 23,35
- luxe leren trouwboekje crème € 38,30
De gemeente Dronten heeft zeven trouwambtenaren. Ook wel BABSEN genoemd.
Dit zijn Christine Huisjes-Venema, Paul Smit, Marianne Witteveen, Sophia van Kreuningen, Marleen Vos en Fred Lübbers.
Zij stellen zich graag aan u voor op hun eigen pagina.