Hulpmiddelen en vervoersvoorzieningen

De gemeente kan u ondersteunen als u zich niet of onvoldoende lokaal kunt verplaatsen met een vervoermiddel. Bijvoorbeeld door een ziekte, een beperking of ouderdom. Samen met u kijken we naar de beste oplossing.

Voordat u een aanvraag bij de gemeente doet, kunt u mogelijk gebruikmaken van voorliggende voorzieningen. Dit zijn bestaande mogelijkheden in de gemeente die vaak snel en eenvoudig beschikbaar zijn.

Buurtbus In Dronten rijdt de buurtbus. Deze bus wordt door vrijwilligers gereden en is een laagdrempelige en voordelige manier om u binnen de gemeente en de regio te verplaatsen.

Maatjesvoorzieningen Heeft u ondersteuning nodig bij het reizen? Dan kunt u gebruikmaken van:

  • een OV-maatje;
  • een vervoersmaatje.

Meer informatie hierover vindt u via de website van De Meerpaal.

Soms kan een hulpmiddel u helpen om mobiel te blijven. Denk hierbij aan:

  • een aangepast vervoermiddel, zoals een scootmobiel of rolstoel;
  • andere praktische voorzieningen die u ondersteunen bij uw verplaatsing.

Heeft u tijdelijk een hulpmiddel nodig, bijvoorbeeld tijdens een herstelperiode? Dan kunt u gebruikmaken van een leenhulpmiddel via de uitleenservice.

Wanneer een hulpmiddel of een voorliggende voorziening niet voldoende is, kan een vervoersvoorziening een oplossing zijn. Een mogelijke oplossing is de Regiotaxi, die u binnen de regio vervoert. Meer informatie over de regiotaxi vindt u op de website van Regiotaxi Flevoland. Wilt u weten hoe u de Regiotaxi aanvraagt? Kijk dan bij de vraag ‘Hoe kan ik deze hulp aanvragen?’.

Tarief
Reizen met de regiotaxi (flexRRReis Flevoland) is voordelig als u een Wmo-pas heeft. U betaalt dan een instaptarief van € 0,75 en daarna € 0,20 per kilometer.

Heeft u geen Wmo-pas? Dan betaalt u het reguliere OV-flex tarief:

  • Deur-tot-deur: instaptarief € 4,40 en € 0,27 per kilometer;
  • Reis van en naar een OV-hub (bijvoorbeeld een station of busknooppunt): instaptarief € 3,28 en € 0,215 per kilometer.

De tarieven gelden per 1 juli 2025 en worden jaarlijks aangepast.

 
Let op:

  • Met een Wmo-pas kunt u tegen het lage tarief reizen binnen de gemeente Dronten en tot 25 kilometer daarbuiten (mits de rit begint of eindigt in de gemeente);
  • Voor langere ritten of bijzondere bestemmingen, zoals ziekenhuizen of stations, kunnen aparte regels gelden;
  • Voor ritten verder dan 25 kilometer kunt u gebruik maken van Valys.

Meer informatie vindt u op de website van flexRRReis Flevoland.

1. Melding U geeft bij de gemeente door dat u hulp nodig heeft. U kunt op de volgende manieren ondersteuning aanvragen:

Na de melding ontvangt u een ontvangstbevestiging. Deze brief is informatief.

Wij ontvangen op dit moment veel nieuwe meldingen. Hierdoor is er een wachtlijst ontstaan en daardoor kan het enige tijd duren voordat het gesprek daadwerkelijk kan plaatsvinden.

2. Gesprek met een gids (keukentafelgesprek) Samen bespreekt u tijdens het huisbezoek uw situatie en mogelijke oplossingen. Wilt u hierbij hulp? U kunt gratis gebruikmaken van onafhankelijke cliëntondersteuning. Lees meer hierover op de pagina cliëntondersteuning.

Onderzoek Tijdens het gesprek en in het vervolg daarop doen wij onderzoek om goed te kunnen bepalen of u ondersteuning kunt krijgen vanuit de Wmo. Dit gaat volgens de volgende 5 stappen:

  • Stap 1: Wij stellen vast wat uw hulpvraag is.
  • Stap 2: Wij kijken welke problemen en beperkingen u precies heeft.
  • Stap 3: Wij bepalen welke hulp en hoeveel hulp u nodig heeft.
  • Stap 4: Wij onderzoeken wat u zelf kunt doen (eigen kracht). Daarbij betrekken wij ook mogelijke hulp van huisgenoten, uw sociale netwerk of andere voorzieningen en organisaties. Ook bekijken wij of uw hulpvraag kan worden opgelost met algemene voorzieningen of ondersteuning vanuit een andere wet.
  • Stap 5: Wij bepalen welke aanvullende hulp u nodig heeft om uw probleem op te lossen en het gewenste effect te bereiken. Wettelijke termijn: Het onderzoek moet in principe binnen 6 weken na uw melding zijn afgerond.

Wettelijke termijn: Het onderzoek moet in principe binnen 6 weken na uw melding zijn afgerond.

3. Routeplan De gids maakt een plan met uw situatie en de afspraken, dit noemen wij het routeplan.

4. Aanvraag Als extra hulp nodig is, doet u een aanvraag voor een maatwerkvoorziening.

5. Besluit De gemeente beoordeelt uw aanvraag en stuurt u een brief met het besluit (de beschikking).

Wettelijke termijn: De gemeente moet binnen 2 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit nemen, tenzij er meer informatie nodig is.

6. Bezwaar Bent u het niet eens met het besluit? U kunt binnen zes weken bezwaar maken. Lees meer op de pagina Bezwaar en beroep. Meer informatie over het proces of heeft u hulp nodig bij het maken van bezwaar? Kijk dan op de volgende site: Het gaat over mij – stappenplan

De gemeente vraagt u een eigen bijdrage als u een voorziening gaat gebruiken. Deze bijdrage hangt af van uw inkomen, uw persoonlijke situatie en van de voorziening waar het om gaat.  

Feedback button