Draag jij graag bij aan een gezonde leefomgeving waar het prettig wonen, werken en recreëren is? Spreekt een dynamische groeigemeente met veel groene openbare ruimte je aan? Is het coördineren & regie voeren over alle disciplines van het brede milieuveld een uitdaging die jou goed ligt? Dan komen we graag met jou in contact!

Strategisch adviseur milieu & accounthouder omgevingsdienst

Maximaal €5021 bij 36 uur werken  I  32-36 uur I 17,05% Individueel Keuzebudget vrij te besteden 

Als strategisch adviseur milieu ben je actief als interne en externe adviseur en voer je de regie over het gemeentelijk milieubeleid. Dit betekent dat je ambities van het bestuur uitwerkt in beleid en dat je een rol hebt in de uitvoering. Je adviseert de organisatie over milieuaspecten, bent hierin een klankbord voor je collega’s en bestuurders. De onderwerpen waar jij mee te maken hebt, zijn zeer complex. De wet- en regelgeving is de laatste jaren steeds strenger geworden. Dit geldt voor alle disciplines waarmee je je bezighoudt waaronder kwaliteit van bodem, water, lucht & geluid.

Tevens fungeer je als ‘Accounthouder Omgevingsdienst‘ om samen met de omgevingsdienst uitvoering te geven aan de beleidsdoelstellingen. Daarvoor behartig je de belangen van het bestuur, de directie en interne organisatie. Je bent de (strategische) sparringpartner en adviseur voor de wethouder in relatie met de omgevingsdienst en voert bovendien de regie met de diverse stakeholders bij de P&C-producten en uitvoeringsprogramma’s. Je werkt daarin nauw samen met interne collega’s en de contactpersonen bij de omgevingsdienst en in regionaal verband. In deze politiek bestuurlijke omgeving stem je voortdurend af met het College en Raad, niet alleen mondeling maar ook via college- en raadsvoorstellen.

Kerntaken daarvoor zijn:

  • Het adviseren en informeren aan het college & gemeenteraad;
  • Regisseren procedures van o.a. de P&C cyclus, uitvoeringsprogramma’s, jaarprogramma’s en jaarverslagen, waaronder het voorbereiden van besluitvorming door college, commissie en/of raad;
  • Onderhouden contacten met de omgevingsdienst en zorgen voor afstemming over taken en voortgang;
  • Regie voeren op de onderlinge werkprocessen, complexe operationele zaken en bestuurlijk relevante zaken;
  • Fungeren als dagelijks aanspreekpunt t.b.v. de operationele zaken;
  • Input geven voor het VTH uitvoeringsprogramma en bewaken van de uitvoer van opdrachten door de omgevingsdienst;
  • Bestuderen van en adviseren over rapportages;
  • Voeren (en organiseren) van diverse interne, externe en bestuurlijke overleggen.
  • Een rol met impact; jij voert regie over alle disciplines van het brede milieuveld;
  • Werken in ons flexibele kantoorconcept, met alle ruimte om je werk-privé balans te regelen;
  • Een tijdelijke aanstelling met uitzicht op vast na een jaar;
  • Inschaling op basis van ervaring in schaal 10A van de Cao Gemeenten;
  • Een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% bovenop het bruto maandsalaris. Dit kun je op verschillende manieren besteden;
  • Een goede pensioenregeling bij het ABP;
  • Gratis reizen voor woon-werkverkeer met het openbaar vervoer; wanneer je met de auto naar je werk komt geldt een marktconforme reiskostenvergoeding.

Je bent uitstekend op de hoogte van de laatste landelijke en regionale ontwikkelingen ten aanzien van milieu en kan hierover deskundig adviseren. Je hebt ervaring met werken in een politiek-bestuurlijke omgeving en samenwerken met een omgevingsdienst, en weet hierin met de nodige sensitiviteit je weg in de te vinden. Je bent gewend om als milieu-generalist met veel onderwerpen tegelijkertijd bezig te zijn en hebt hierbij een planmatige werkhouding. Je bent alert op ontwikkelingen en vertaalt deze in concrete acties voor de gemeentelijke organisatie. Hierbij ligt de nadruk van buiten naar binnen te denken en handelen. Je bent toegankelijk voor collega’s en beweegt natuurlijk tussen de verschillende stakeholders. Om deze functie goed uit te kunnen voeren vragen wij het volgende:

  • Een afgeronde Hbo/Wo opleiding;
  • Een aantal jaren relevante werkervaring op het gebied van milieu;
  • Juridische kennis ten aanzien van milieu wet en regelgeving.

Procedure

Deze vacature staat tot en met 16 oktober open voor zowel interne kandidaten (gemeente Dronten, Talentenregio en SWiF) als externe kandidaten.

Wil je meer weten over de functie en het team waarin je terecht komt? Neem dan contact op teammanager: Amela Koppelman via 14 0321.

Voor meer informatie over de selectieprocedure kun je contact opnemen met Tuba Ulger via 14 0321.

Voor deze functie wordt gelijktijdig intern en extern geworven. Bij gelijke geschiktheid gaan interne kandidaten voor. Acquisitie n.a.v. deze vacature wordt niet op prijs gesteld.