Ben jij iemand met kennis van de Wmo en wil jij werken in een dynamisch en collegiaal team? Dan komen we graag met jou in contact!

Gids (consulent) WMO

Maximaal € 4.208 bij 36 uur werken  I  het liefst 36 uur I 17,05% Individueel Keuzebudget vrij te besteden

Over de functie
Als gids WMO heb je een eigen klantenbestand en ben je verantwoordelijk voor de beoordeling en afhandeling van de aanvraag WMO conform de werkwijze DronterKoers. Er is sprake van een intensieve samenwerking met partners in de wijk en een integrale samenwerking met gidsen vanuit de Participatiewet en Jeugdwet.

Je voert gesprekken om de vraag van de inwoner te verhelderen en verzamelt informatie over de eigen kracht en de sociale omgeving. Afhankelijk van de complexiteit van de aanvraag zal dit gebeuren in de vorm van een keukentafelgesprek of een ronde tafel, waarbij met de inwoner en zijn netwerk gezocht wordt naar alternatieven en/ of met alle bij het gezin betrokken zorgverleners een integrale aanpak wordt afgesproken.

Het bepalen van de behoefte aan zorg en voorzieningen, daar waar van toepassing in afstemming en samenhang met jeugdzorg en Participatiewet, behoren tot de werkzaamheden van de gids. Je stelt het ondersteuningsplan op en houdt (toe)zicht en regie op de uitvoering van het ondersteuningsplan.

Als gids verwachten we een grote zelfstandigheid. We verwachten van jou dat je de aanvragen conform gemeentelijk beleid onderbouwt, administratief verwerkt en rapporteert. De gidsen worden bij de uitvoering van de werkzaamheden ondersteund door de administratie. Verder verwachten we dat je actief meedenkt in werkprocessen, teamprocessen en de samenwerking met externe partijen.

  • een rol met impact;
  • energieke collega’s die met je mee willen denken wanneer je dat nodig hebt. Je maakt deel uit van een fijn team met ongeveer 11 collega’s;
  • werken in ons flexibele kantoorconcept, met alle ruimte om je werk-privé balans te regelen;
  • een tijdelijke aanstelling met uitzicht op vast na een jaar;
  • inschaling op basis van ervaring in schaal 9 of aanloopschaal 8 van de Cao Gemeenten;
  • een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% bovenop het bruto maandsalaris. Dit kun je op verschillende manieren besteden;
  • een goede pensioenregeling bij het ABP;
  • gratis reizen voor woon-werkverkeer met het openbaar vervoer; wanneer je met de auto naar je werk komt geldt een reiskostenvergoeding van maximaal € 130 per maand, eventueel in combinatie fiscale uitruilmogelijkheden binnen het IKB.
  • je beschikt over inlevingsvermogen, tact, analytisch inzicht  en overtuigingskracht;
  • je bent een goede luisteraar, staat open voor andermans ideeën, kan je eigen standpunten goed verwoorden en hier een afweging in maken;
  • je richt je op het vergroten van zelfredzaamheid, al dan niet gebruik makend van het netwerk van de inwoner of algemene voorzieningen;
  • je vindt het leuk om complexe aanvragen te behandelen en treedt daarbij in overleg met  betrokken partijen, legt huisbezoeken af en geeft een gefundeerd en deskundig advies;
  • je bouwt en onderhoudt een netwerk van voor de functie relevante contacten ( in – en extern);
  • je houdt van aanpakken en uitdagingen en gaat problemen niet uit de weg;
  • je bent vertrouwd met administratieve processen en geautomatiseerde gegevensverwerking;
  • je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden;
  • je kunt zelfstandig, maar ook in teamverband werken.
Foto’s t.b.v. vacatures
  • je hebt een afgeronde HBO opleiding, verwant aan WMO gerelateerde beroepsgroep;
  • je hebt  kennis van relevante wet- en regelgeving zoals de Wmo en de Awb en actuele kennis van de individuele Wmo-voorzieningen;
  • zo mogelijk heb je ervaring met een soortgelijke functie, waaronder de gekantelde manier van werken;
  • kennis en/of ervaring met begeleiding of het indiceren hiervan;
  • kennis en/of ervaring met multi-problematiek is een pré;
  • je bent gewend om zelfstandig te indiceren;
  • je hebt kennis van en ervaring met de visie op eigen kracht/de Nieuwe Route;
  • Bereidheid om eventueel kennis te vergaren/ bij te leren over woonvoorzieningen, rolstoelen en vervoersvoorzieningen.

De Dronter Koers is de benaming van de werkwijze in het sociaal domein van de gemeente Dronten. Deze werkwijze stoelt op 5 wijknetwerken waarin de zogenaamde “gidsen” en andere professionals in het sociaal domein met elkaar samenwerken. Onderdeel van de Dronter Koers zijn de gidsen Wmo, gemotiveerde medewerkers met verschillende achtergronden. Meer informatie over de Dronter Koers is te vinden op www.dronten.nl. 

Procedure
Deze vacature staat tot en met 27 juni 2022 open voor zowel interne kandidaten (gemeente Dronten, Talentenregio en SWiF) als externe kandidaten.

De eerste kennismakingsgesprekken worden gepland in week 26 of 27.

Wil je meer weten over de functie en het team waarin je terecht komt? Neem dan gerust contact op teammanager Anne Struik : (0321) 388 444 of 06 82 06 36 19.

Voor meer informatie over de selectieprocedure kun je contact opnemen met Dirk Jan Boekhold of Tuba Ulger via 14 0321.

Voor deze functie wordt gelijktijdig intern en extern geworven. Bij gelijke geschiktheid gaan interne kandidaten voor. Acquisitie n.a.v. deze vacature wordt niet op prijs gesteld.